Matěj Kůs se v posledním kole připravil o vítězství

ceska-republika.pngdryml_ales2.jpgkus3.jpgAKTUALIZOVÁNO Matěj Kůs si v devatenácté jízdě dnešního finále MČR jednotlivců kroužil na první pozici před Tomášem Suchánkem pro pátou trojku dne, která by mu zajistila po prvním kole vedení v průběžné klasifikaci. Jenže pak přišel pád a tedy nulový příděl bodů. Na najvyšší stupeň vítězů se tak mohl v Divišově postavit Aleš Dryml, který vedle čtyř trojek inkasoval jednu dvojku právě za Kůsem. Mezi Drymla a Kůse, který se po pádu musel rozjíždět s Janem Jarošem o třetí příčku, se vklínil třináctibodový Martin Málek. Smolně skončil slibně rozjetý závod pro Filipa Šiteru. Ten ve své třetí jízdě upadl a pravděpodobně utrpěl zlomeninu klíční kosti.

„Myslím si, že příští rok už mi to půjde o něco lépe,“ říkal Matěj Kůs v prosincovém rozhovoru pro Speedway Fakta, když jsme se jej ptali na to, jak velká překážka pro něj bude konání finálového závodu Mistrovství České republiky jednotlivců na divišovské dráze, která, jak je známo, nepatří mezi Kůsovy oblíbené. Ve srovnání s loňským mistrovstvím dvojic vypadal Kůs v Divišově dlouho o mnoho lépe, dokud nepřišla osudná devatenáctá jízda…

V tradičně divácky příjemném prostředí divišovského stadionu měli přítomní fandové v diskusích ohledně favorita číslo jedna na rtech jméno Aleše Drymla. Pardubický závodník stál s číslem jedna na vestě v první jízdě na pozici uvnitř oválu, odkud se zvednutím pásky vystřelil jako z kanónu a už více nemusel řešit starosti o své první tři body. Následující jízdu napodobil Drymla atomovým startem Jan Jaroš a bezpečně vedl, úplně opačné starosti měl Václav Milík, jenž neodjel nejlépe, ale věrný svému stylu bojoval. Nejdříve se vypořádal s Michalem Dudkem a následně dostal pod tlak i Eduarda Krčmáře. Nejmladší účastník finále nejdříve chyboval ve výjezdu na protilehlou rovinu posledního kola, aby v poslední zatáčce nevydržel Milíkův nápor, dostal se příliš na venek, kde ztratil kontrolu nad motorkou a poroučel se k zemi.

Hned v první zatáčce šesté jízdy skončil na zemi Michal Dudek, stihl však rychle vstát a opustit dráhu, a nedat tak Martinu Gavendovi a Janu Holubovi druhou šanci porazit Filipa Šiteru. Souboj trojice Václav Milík, Tomáš Suchánek a Zdeněk Simota hned po startu sedmé rozjížďky umožnil Martinu Málkovi nerušeně projet první zatáčkou a v klidu směřovat za vítězstvím. Za Moravanem se však děly věci, zmiňovaný souboj nejlépe zvládl Milík a uháněl stíhat vedoucího Málka. Ve výjezdu na cílovou rovinu však Milík svoji aktivitu přehnal a padl k zemi, čehož bez potíží využili Simota se Suchánkem. O pár metrů dál se však Simota dolů podíval ke svému stroji, což obvyklé značí jediné – defekt, pak se ohlédl za sebe, aby zjistil, že o dva body nepřijde, Suchánek měl totiž úplně stejné potíže. Následující jízdu přinesla Matěji Kůsovi tři body výborná startovní reakce, obhájce titulu se skvěle trefil do momentu zvednutí pásky a zbylé trojici brzy zmizel.

Z desáté jízdy viděli diváci jen pár odjetých metrů, když Jan Holub na výjezdu z první zatáčky okusil tvrdost divišovské zeminy. Úřadujicí juniorský mistr však nenásledoval Michala Dudka a Václava Milíka, kteří po svých pádech sportovně opustili dráhu. Vzhledem k místu svého pádu si Holub chtěl vynutit opakování jízdy se čtyřmi jezdci a rozhodčí závodu Pavel Váňa jeho volání vyslyšel. V opakovačce znovu odjel nejlépe Kůs, ale Holub se uhnízdil před Simotou a Krčmářem a v tomto pořadí jezdci též protnuli cílovou pásku.

V následující jízdě odjel nejlépe od startu Jan Jaroš, ale Filip Šitera byl v mžiku u něj. Šitera však nezvládl výjezd ze zatáčky a propadl se až na chvost, když se před něj dostali Tomáš Suchánek i Pavol Pučko. Jezdec King’s Lynnu se ovšem nevzdal a rychle si našel cestu před Pavola Pučka. Tomáš Suchánek však neplánoval dát svoji kůži lacino a několik Šiterových ataků odvrátil, když mu dotírající mšenský závodník brnknul o zadní část motocyklu. Šitera ztratil kontrolu nad motorkou a velmi ošklivě skončil stejně jako jeho stroj v kotrmelcích. Šitera zůstal zaklíněn pod nafukovacím mantinelem, který ho uchránil od daleko horšího zranění, než je zlomená klíční kost a otřes mozku.

V opakované jízdě už bez vyloučeného Filipa Šitery znovu nejlépe odstartoval Jaroš a Suchánek se musel bránit snahám Pavola Pučka, pak se ovšem pardubický jezdec vzdálil a pomýšlel i na vítězství v rozjížďce, vypadal minimálně stejně rychlý jako Jan Jaroš, ale na první místo se přes veškerou snahu nedostal.

V přestávce mezi třetí a čtvrtou sérií se diváci těšili na souboj dvou do té doby neporažených Aleše Drymla a Matěje Kůse a mohli jen litovat, že v závodě již nepokračoval zraněný Filip Šitera, jehož nahradil se sedmnáctkou Zdeněk Holub. Jezdci přijeli hned, jak se otevřela brána z depa, jenže v ten moment ještě nebylo nalajnováno a ani nebyla ve správné pozici připravena startovací páska. Uvnitř trati navíc chyběla většina praporkářů. Do první zatáčky se tak s červenou vlajkou postavil Petr Moravec, jenž si tak vyzkoušel práci o mnoho pater plochodrážní hierarchie níže. Ze čtvrté pozice na startu nejlépe odstartoval Aleš Dryml a bezpečně vedl před Václavem Milíkem, když na enormně prolité trati ze třetí pozice, podle pohledu z tribuny se zdálo, že bez zavinění, spadl Matěj Kůs a následně při úhybném manévru i Zdeněk Holub.

K opakovanému startu se postavili všichni čtyři jezdci a už v první zatáčce se rozhodlo o vítězi jízdy, stal se jím stylem start – cíl Matěj Kůs. Proti průběhu jízdy podal Aleš Dryml protest, což o trochu natáhlo čtvrtou sérii. Emoce a vzrušení přinesla i hned následující jízda, v pořadí čtrnáctá. Nejlépe ze všech čtyř účastníků do ní odjel Jan Holub, ale ani se nenadál a už byl třetí, když se kolem něj prohnal nejdříve Jan Jaroš a pak i Martin Málek. Ten i nadále pokračoval v jízdě kolem mantinelu a předjel i do té doby vedoucího Jaroše.

Poslední sérii otevřelo vítězství Aleše Drymla, na něhož sice zle dotíral Jan Jaroš, ale kapitán českého národního týmu i přes Jarošovu ofenzivu uzavřel svůj divišovský účet na čtrnácti bodech. Další pád přinesla osmnáctá jízda, Pavol Pučko byl několikrát velmi široký až v posledním okruhu otestoval, v kariéře rozhodně ne poprvé, připravenost divišovských nafukovaček. Po kontaktu motorky s bariérou upadl Pučko přes řidítka dopředu, vyrazil si dech a navíc si znovu pochroumal bolavé koleno.

Zhruba 150 metrů dělilo Matěje Kůse od vítězství v devatenácté jízdě a tedy i v závodě. Kůs se nejprve zbavil dotírajícího Tomáše Suchánka a pak už jen bezpečně vedl, až na výjezdu na protilehlou rovinu posledního kola přišel zničehonic pád, kolem nevěřícně ležícího Kůse se prohnali Suchánek, Dudek i Zdeněk Holub a zajistili vítězství v závodě a průběžné vedení v šampionátu Aleši Drymlovi.  Poslední jízdu základního rozpisu vyhrál Martin Málek, a protáhl se tak na druhé místo. Shodný zisk dvanácti bodů ještě poslal Matěje Kůse a Jana Jaroše do dodatkového vzájemného souboje, ve kterém se měli poměřit o třetí místo. Kůs v rozjezdu již žádné drama nepřipustil, a postavil se proto po boku Málka a Drymla na stupně vítězů.

V první semifinálové jízdě vloženého memoriálu Josefa Leifra dojel Jan Jaroš jen do první zatáčky, tam se zastavila jeho motorka, a Jaroš tak nemohl připravit Václava Milíka ani Martina Gavendu o postup do finále. V druhé semifinálové jízdě bylo živěji, Zdeněk Simota jedoucí na druhé pozici si pěkně vyšlápl na vedoucího Martina Málka a přijel do cíle jako první. Ve finále už dominoval jen Václav Milík, který tak jako první v historii obhájil triumf v Leifrově memoriálu.

Řekli:

dryml_ales3.jpgAleš Dryml: Jsem rád, že jsem vyhrál. To, jak se člověk k tomu vítězství dostane, není takový, jaký by to člověk rád viděl. Má se to řešit všechno na dráze. Já měl v tý rozjížďce, kdy byla opakovačka perfektní start ze čtyřky. Až jsem se divil, tam byla od startu až do nájezdu kaluž. Druhej start už se mi tolik nepovedl, i když jsem doufal, že se mi povede zase, ale tolik štěstí už jsem neměl. Ještě zbejvaj do konce dva závody. Na příští závod jsem si vytáh startovní číslo tři, pro mě to byla vždycky nejhorší startovní pozice. Vím, že se jezdí dvakrát z trojky, začátek je takovej těžší, ale když chce člověk bejt mistr, tak se s tím musí porvat. Do dalších závodů se mnou kluci musí počítat. Dal jsem si to mezi svoje priority se snažit vyhrát titul, takže po tom půjdu. Proti čemu jsi protestoval? Proti rozhodnutí rozhodčího. Musím se sám podívat na záznam, byl jsem vepředu a moc jsem to neviděl. Slyšel jsem dva různý názory, někdo mi řikal, že Matěj uklouz úplně sám, první dráha byla překropená, ok. Druhej byl, že ho tam strčil druhej závodník. Pak v nás byly emoce, že Matěj spadne sám a rozhodčí ho nechá znova jet. Když jezdec udělá svoji chybu v prvním vinglu, nevím, proč by se měl vracet na start. Pak mu ulít blatník, někdo nám tady řek, že to můžeme použít, že stroj není schopnej jízdy. Stephanu Kattovi v Mariánkách ulít deflektor a byl vyloučenej z tý jízdy. Musím se na to ještě podívat v televizi. Teď je to tak, že jste protest stáhli? Protest je staženej.

kus2.jpgMatěj Kůs:  Moc ani nemám, co bych k tomu řek. Zkrátka pro takový chyby už není prostor. Co jsem udělal dneska, to je asi obrázek toho, že ještě pořád asi nejsem nejlepší. Porazil jsem Aleše v tý jízdě a pak jsem spad v předposlední zatáčce svoji chybou, když jsem měl takovej náskok. Jel jsem tak, abych si tu pozici uchránil, myslel jsem si, že tu zatáčku jen tak projedu. Mrzí mě to a omlouvám se všem sponzorům a fanouškům.

Výsledky:

1. DRYML Aleš, AMK ZP Pardubice (3,3,3,2,3) 14
2. MÁLEK Martin, AK Březlupy (2,3,2,3,3) 13
3. KŮS Matěj, AK Markéta (3,3,3,3,F) 12+3
4. JAROŠ Jan, PDK Mšeno (3,2,3,2,2) 12+ 2
5. SUCHÁNEK Tomáš, AMK ZP Pardubice (2,1,2,3,3) 11
6. MILÍK Václav, AMK ZP Pardubice (2,F,3,1,3) 9
7. SIMOTA Zdeněk, AK Markéta (1,2,1,3,1) 8
8. GAVENDA Martin, AK Markéta (1,2,2,2,0) 7
9. ŠITERA Filip, PDK Mšeno (3,3,Fd,N,N) 6
10. ČEJKA Roman, AK Slaný (2,1,0,1,2) 6
11. HOLUB Jan, PDK Mšeno (1,1,2,1,1) 6
12. KRČMÁŘ Eduard, AK Slaný (F,2,0,0,2) 4
13. DUDEK Michal, AK Slaný (1,0,1,R,2) 4
14. PETRÁK Jaroslav, AMK ZP Pardubice (0,0,1,2,F) 3
15. PUČKO Pavol, AK Markéta (0,1,1,1,F) 3
16. HOLUB Zdeněk, AK Markéta (0,1,1) 2
17. SMETANA Ondřej, AK Markéta (0,0,0,0,N) 0

Jízda po jízdě:
1. Dryml, Suchánek, J. Holub, Petrák
2. Jaroš, Milík, Dudek, Krčmář (F2)
3. Kůs, Málek, Gavenda, Pučko
4. Šitera, Simota, Čejka, Smetana
5. Dryml, Krčmář, Pučko, Smetana
6. Šitera, Gavenda, J. Holub, Dudek (F4)
7. Málek, Simota, Suchánek, Milík (F2)
8. Kůs, Jaroš, Čejka, Petrák
9. Dryml, Málek, Dudek, Čejka
10. Kůs, J. Holub, Simota, Krčmář
11. Jaroš, Suchánek, Pučko, Šitera (Fd)
12. Milík, Gavenda, Petrák, Smetana
13. Kůs, Dryml, Milík, Z. Holub
14. Málek, Jaroš, J. Holub, Smetana
15. Suchánek, Gavenda, Čejka, Krčmář
16. Simota, Petrák, Pučko, Dudek (R2)
17. Dryml, Jaroš, Simota, Gavenda
18. Milík, Čejka, J. Holub, Pučko (F3)
19. Suchánek, Dudek, Z. Holub, Kůs (F1)
20. Málek, Krčmář, Z. Holub, Petrák (F3)
21. Kůs, Jaroš

VIII. Memoriál Josefa Leifra:
SF1: Milík, Gavenda, Krčmář, Jaroš (R4)
SF2: Simota, Málek, Suchánek, Z. Holub
Fin: Milík, Simota, Málek, Gavenda

(s přispěním Jaroslava Líbala)

Napsat komentář