Jan Klatovský porazil v Hamru úplně všechny

Posted by

ceska-republika.pngklatovsky_jan.jpgAKTUALIZOVÁNO Jan Klatovský vyhrál v sobotním klání Mistrovství České republiky jednotlivců na ledové ploché dráze všechny své jízdy a výrazně se přiblížil titulu mistra republiky. Mladší z bratrské dvojice dokázal ve vzájemném měření sil předjet jak celkově druhého Franze Zorna, tak svého bratra Antonína, který třetím místem podtrhl dominanci jezdců Divišova.

O titul mezinárodního mistra České republiky bojovala šestnáctka ledařů na pláži Hamerského rybníku v nejspíš nejkvalitněji obsazeném závodě na českém území posledních let, vždyť startovní listinu ozdobili dva stálí účastníci finále Mistrovství světa Jan Klatovský a Franz Zorn, které doplnil ještě Antonín Klatovský stojící v čele kompletní domácí špičky. Avšak zkraje závodu toho k vidění příliš nebylo, zaujaly jen souboje Vladimíra Višvádera s Charlym Ebnerem, ze kterého vyšel ve třetí jízdě vítězně Rakušan, a po nevydařeném startu úspěšný útok Jana Klatovského na Lukáše Volejníka na začátku druhé série.

Po odjetí dvou pětin plánovaných jízd se ale závod zlomil v nesmírně kvalitní představení, během kterého si nejeden z diváků musel říci, že spotřebitelský užitek ze závodu mnohonásobně převyšuje investovanou stokorunu za vstupenku. Líbit se musela jízda Charlyho Ebnera mladšího, který v osmnácti letech s klidem rutinéra dostal za svá záda jak Lukáše Hutlu, tak Jana Pecinu. Hned v další jízdě se měly zkřížit cesty obou bratrů Klatovských. Jan byl dosud stoprocentní, zatímco Antonín už měl za sebou hladkou prohru s Franky Zornem, a tak potřeboval, chtěl-li myslet na celkové vítězství, svého bratra porazit. Podle tohoto plánu také Anton lépe odstartoval a zdálo se, že se bratrovi vzdaluje, pak se ale Jan přiřítil po vnitřku zatáčky a svého bratra podjel, dostal se do vedení, které už udržel až k cílovému praporku.

Asi nejvýraznější události přinesla poslední jízda třetí série. Protřelé trio Vladimír Višváder, Radek Hutla a Jan Klauz dlouho čekalo připravené na startovní proceduru seřazené na pásce, jeden muž však stále nepřijížděl. Zraky fanoušků byly dlouho upřeny na stan Franze Zorna, ale rakouský velmistr se ne a ne ukázat, až po dlouhých desítkách vteřin přeci jen vyjel evropský šampión z roku 2008 na dráhu, ale na stroji zapůjčeném rodinou Ebnerových. Rakušan předvedl daleko nejhorší start z celé čtveřice účastníků a dlouho startovní pole uzavíral. Zdálo se, že vypůjčené brko neumožní prokázat opravdové schopnosti rodáka ze Saalfeldenu, pak se ovšem otevřel prostor na vnitřní straně, kterým Zorn elegantně proklouzl na druhé místo za záda Vladimíra Višvádera, na něhož také našel v posledním kole recept a odvrátil blížící se prvotřídní senzaci.

Na třináctou jízdu nebude v dobrém vzpomínat Lukáš Volejník. Domácí jezdec dlouho vedl, ale na konci třetího okruhu se nechal rozhodit hrbolatým ledem a propadl se na druhé místo, aby o půl kola dál po kontaktu s vyházeným sněhem ukončil své působení ve třetí sérii úplně, když jej ležícího vedle oválu minuli i ostatní soupeři. Hned následující rozjížďku od startu vedl Antonín Klatovský, což ale plánoval změnit Jan Pecina, který po zranění vracejícího se příslušníka plochodrážního rodu na výjezdu na cílovou rovinu vytlačil z ideální stopy a sám se posunul do vedení. Klatovský ale neváhal, staršímu soupeři atak úspěšně oplatil a posunul svůj nádherný speciál zpět do vedení.

Čtvrtá série byla nabitá událostmi, vůbec nejkrásnější jízdu celého sobotního odpoledne přinesla ta s číslem patnáct. Neúřadovalo v něm žádné z velkých jmen se zkušenostmi z finálových seriálů mistrovství světa, ale o spoustu vzrušení se postarala trojice Lukáš Hutla, Miroslaw Daniszewski a Vladimír Višváder. Ti si neustále měnili svá pořadí, kroužili rameno na rameno a bojovali o každý kousek ledu. V závěru prokázal nejpevnější nervy Miroslaw Daniszewski, jenž přijel před Lukášem Hutlou a Vladimírem Višváderem, na kterém byl nejen v této jízdě patrný úbytek sil v posledním okruhu, což jej stálo dost cenných bodů.

Předčasný souboj o to, kdo vystoupí po skončení závodu na nejvyšší špalek, byl k vidění v šestnácté jízdě, postavili se v ní proti sobě dosud neporažení Jan Klatovský a Franz Zorn. V předchozí jízdě musel Rakušan využít zapůjčeného stroje a také před touto jízdou to s jeho motorkou nevypadalo růžově. Jedenačtyřicetiletý závodník společně se svým mechanikem připomínali během marných snah o uvedení motoru do chodu hromádky neštěstí vědomi s toho, že, co stačilo v předchozí jízdě, nebude stačit na Jana Klatovského v té následující. Nicméně, Zorn se na startu objevil na svém jediném stroji, který na sever Čech přivezl. A stejný stroj si před sebou prohlížel po vylétnutí pásky i Klatovský, který kroužil až na druhém místě. Zdálo se navíc, že se mezera mezi oběma adepty na celkový triumf zvětšuje, pak ale Klatovský zabojoval a ve výjezdu na protilehlou rovinu se v posledním kole za mocného aplausu dostal na první místo, které už bez problémů uhájil.

I přes úspěch s Zornem potřeboval Jan Klatovský na cestě k jistému triumfu udělat ještě jeden tříbodový krok. Komplikace přinesl vydařený start Jana Peciny, jenž se posunul do vedení, ale mladší z bratrské dvojice nemusel vynaložit přílišné úsilí na to, aby svého kolegu z týmu pro mistrovství světa družstev předjel, a zajistil si tak razítko na bodový komplet a celkový triumf v závodě.

Jen je škoda, že ve světle tak kvalitních závodů, jaké byly v Hamru na Jezeře k vidění, neměli diváci možnost sledovat krásné souboje z větší blízkosti. Proto působily závody zejména ve své první části, dokud nenabyly tu správnou atraktivitu, poněkud odtažitým dojmem.

Jan Klatovský nebyl vyhlášen individuálním mistrem České republiky, neboť v kalendáři figuruje ještě druhý podnik Mezinárodního mistrovství České republiky jednotlivců na ledové ploché dráze, který je naplánován na 4. března do Růžené u Milevska.

Řekli:

Petr Klauz: Hodnocení úplně úžasný není, nějaký rozjížďky se nepovedly. Potom jako na konci jsem tak nějak zalaboroval u motoru a bylo to lepší, ale to už bylo pozdě. V čem byla chyba na začátku? Měkkej led, jiný než ten tvrdej, jinej předstih tam byl, pak jsem ho změnil a bylo to lepší. Furt jsem hrabal, od startu jsem hrabal, v zatáčkách jsem hrabal. Třeba to bude příště lepší.

Lukáš Volejník: Já nevím, ten začátek dobrej, pak konec zase špatnej. Nevím, prostě to nešlo. Kolo zase přední v hajzlu, jak jsem tam šel do tý závěje. Jsem chtěl bejt rychlej moc a chyt jsem hákem o závěj a stáhlo mě to, už s tím nešlo nic udělat. Mám šest bodů, takhle jsem mohl mít osm nebo devět, posral jsem si to sám.

Jan Pecina: Vyvíjelo se to docela dobře. Jednu rozjížďku jsem trochu prosral s Charlym Ebnerem, ale jinak jsem spokojenej. Prohnal jsem i Klatovský i Zorna, myslím, že to bylo docela dobrý. S pátým místem jste spokojený? Jo, měl jsem bejt čtvrtej, ale nechal jsem se od něj předjet, to byla moje chyba, ale tak to prostě je a to jsou závody. S tím, jak se závody podařily organizačně, jste také spokojen? Jo, plno lidí, myslím, že se jim to líbilo a že to byly hezký závody.

Jan Klatovský: Dneska fajn, dobrý závody, dobrej trénink. Franky jel pěkně, brácha jel hezky. Vyšlo to, ale uvidíme. Pořád to pro mě je dobrej trénink, spíš se člověk musí specializovat na svět a Evropu. To je přednější. Zdálo se mi, že jsi nestartoval úplně nejlépe, souhlasíš? Třikrát jsem se zahrabal. Spojka je úplně jinak nastavená na tvrdej led a člověk je z Ruska naučenej trochu jinak. Todle bylo měkký, člověk tam dal víc plynu a trošku se zahrabal. Dobrý, musel jsem to víc oddřít v tom prvním kole, abych se tam hned dostal. Potom s Frankym, on je top ve světě, tam už musel člověk trošku nalítávat, tam už se hodně málo klapalo v tom vinglu.

Antonín Klatovský: Dobrý. Já myslím, že fantastickej závod pro diváky, protože na těch stojí. Budou diváci a bude všechno, že jo. Já jsem s něčím takovým počítal. Vím, že mistrovství světa je vejš, tam se závodí mezi těma top na světě. Já jsem z toho vypad před dvěma měsíci a neměl jsem šanci nic dohnat nebo ozkoušet. Tím, že si člověk zatrénuje sám na rybníku, nic nedožene. Potřebuju to zkoušet mezi těma bijcema, věřit tomu stroji a mít takovej vnitřní klid.

Konečné pořadí:
1. Jan Klatovský 15 (3,3,3,3,3)
2. Franz Zorn 14 (3,3,3,2,3)
3. Antonín Klatovský 13 (3,2,2,3,3)
4. Charly Ebner jr. 11 (3,2,3,1,2)
5. Jan Pecina 11 (2,3,2,2,2)
6. Miroslaw Daniszewski 10 (0,3,1,3,3)
7. Charly Ebner 7 (1,1,0,3,2)
8. Petr Klauz 7 (2,1,2,0,2)
9. Lukáš Hutla 7 (2,1,2,1,1)
10. Lukáš Volejník 6 (1,2,3,F,0)
11. Radek Hutla 6 (2,0,1,2,1)
12. Jan Klauz 3 (0,0,0,2,1)
13. Josef Kreuzberger 3 (1,2,Fd,0,0)
14. Vladimír Višváder 3 (0,0,1,1,1)
15. Martin Běhal (1,1,R,1,0)
16. Robert Růžička 1 (0,0,1,0,0)

R1 Martin Kníže NS
R2 Josef Diviš NS

Jízda po jízdě:
K: Růžička, Kníže, Diviš

1. Zorn, Pecina, Volejník, Daniszewski
2. A. Klatovský, L. Hutla, Kreuzberger, J. Klauz
3. J. Klatovský, P. Klauz, Ebner, Višváder
4. Ebner jr., R. Hutla, Běhal, Růžička
5. J. Klatovský, Volejník, L. Hutla, R. Hutla
6. Pecina, Kreuzberger, Běhal, Višváder
7. Daniszewski, Ebner jr, P. Klauz, J. Klauz
8. Zorn, A. Klatovský, Ebner, Růžička
9. Volejník, P. Klauz, Růžička, Kreuzberger (Fd)
10. Ebner jr, Pecina, L. Hutla, Ebner
11. J. Klatovský, A. Klatovský, Daniszewski, Běhal (R4)
12. Zorn, R. Hutla, Višváder, J. Klauz
13. Ebner, J. Klauz, Běhal, Volejník (F2)
14. A. Klatovský, Pecina, R. Hutla, P. Klauz
15. Daniszewski, L. Hutla, Višváder, Růžička
16. J. Klatovský, Zorn, Ebner jr., Kreuzberger
17. A. Klatovský, Ebner jr, Višváder, Volejník
18. J. Klatovský, Pecina, J. Klauz, Růžička
19. Daniszewski, Ebner, R. Hutla, Kreuzberger
20. Zorn, P.Klauz, L. Hutla, Běhal

5 comments

  1. Nádherný závody. Pro diváky dobré počasí. Chápu že Zornovi neběželi 2 minuty je to hvězda a bylo by škoda kdyby nejel. Ale nechápu,že když byl vyloučenej pro pád Kreuzberger,proč nedovolili start druhému náhradníkovi,navíc když už byl na startu??? A malej dotaz jako 16tej jela 17ctka ,myslim že to nebyl Robert Růžička ale Josef Diviš?? Ale nejsem si tim úplně jistej :-D Jinak opravdu moc krásný závody i se dost předjíždělo…..

  2. Já se zas nemohu nějak přenést přes to, že je to MČR a dva naši nestartovali a cizinci jeli. Chápu, že je to třeba na revanš, že zas pozvou naše do ciziny, chápu že zahraniční jazdci byli silnější a tudíž udělali zajmavější závod, ale kde si mají naši začátečníci zazávodit, když je závodů tak málo. Nepřipadá mě to spravedlivé.

Leave a Reply