Mezinárodní motocyklová federace FIM zveřejnila kalendář plochodrážních závodů Mistrovství Světa pro rok 2013. Mimo dvou závodů Speedway World Cup a Grand Prix v Praze, o kterých jsme informovali již dříve se na českém území pojedou celkem čtyři závody Mistrovství Světa. Ve dvou případech budou pořádajícími Pardubice a ve zbylých dvou Mariánské Lázně. Oba kluby uspořádají Pohár FIM v odvětví ploché dráhy Flat Tracku a Pardubice pak na podzim pojedou finálový závod Mistrovství Světa juniorských družstev. Mariánské Lázně odjedou v květnu kvalifikační závod Mistrovství Světa na dlouhé dráze. Slovenská Žarnovica uspořádá na svém stadionu první podnik Poháru FIM Flat Track.
Kalendář 2013:
Mistrovství Světa na ledové ploché dráze Ice Gladiators:
19.01. – Challenge (2013) – St. Johann/Pongau (Rakousko)
2-3.02. – Finále 1 – Krasnogorsk (Rusko)
9-10.02. – Finále 2 – Togliatti (Rusko)
9-10.03. – Finále 3 – Assen (Nozozemí)
16-17.03. – Finále 4 – Inzell (Německo)
23-24.03. – Finále 5 – Uppsala (Švédsko)
Mistrovství Světa družstev na ledové ploché dráze:
25-26.01. – Finále – Sanok (Polsko)
Mistrovství Světa jednotlivců – Kvalifikace Grand Prix 2014:
20.05. – Kvalifikace 1 – Abensberg (Německo)
9.06. – Kvalifikace 2 – St. Johann/Pongau (Rakousko)
15.06. – Kvalifikace 3 – Debrecen (Maďarsko)
22.06. – Semifinále 1 – Lonigo (Itálie)
22.06. – Semifinále 2 – Esbjerg (Dánsko)
24.08. – Challenge – Poole (Velká Británie)
Speedway World Cup – kvalifikace:
4.05. – Kvalifikace 1 – Daugavpils (Lotyšsko)
20.05. – Kvalifikace 2 – Miskolc (Maďarsko)
Mistrovství Světa juniorů do 21. let:
11.05. – Kvalifikace 1 – Červonograd (Ukrajina)
11.05. – Kvalifikace 2 – Rawicz (Polsko)
11.05. – Kvalifikacea 3 – Lonigo (Itáliey)
29.06. – Finále 1 – Piła (Polsko)
20.07. – Finále 2 – Daugavpils (Lotyšsko)
10.08. – Finále 3 – Berwick (Velká Británie)
14.09. – Finále 4 – Terenzano (Itálie)
2.11. – Finále 5 – Bahia Blanca (Argentína) – bude potvrzeno
9.11. – Fináleł 6 – Bahia Blanca (Argentína) – bude potvrzeno
Mistrovství Světa juniorských družstev do 21.let:
28.04. – Semifinále 1 – Neustadt/Donau (Německo)
25.05. – Semifinále 2 – Gdańsk (Polsko)
28.09. – Finále – Pardubice (Česká republika)
Mistrovství Světa na dlouhé ploché dráze:
8.06. – Finále 1 – Forssa (Finsko)
15.06. – Finále 2 – Forus (Norsko)
13.07. – Finále 3 – Marmande (Francie)
??.??. -Datum i místo bude oznámeno později
7.09. – Finále 5 – Vechta (Německo)
14.09. – Finále 6 – Morizes (Francie)
Kvalifikace Mistrovství Světa na dlouhé ploché dráze na rok 2014:
26.05. – Kvalifikace 1 – Mariánské Lázně (Česká republika)
29.06. – Kvalifikace 2 – St. Macaire (Francie)
22.09. – Challenge – Mülhdorf (Německo)
Mistrovství Světa družstev na dlouhé ploché dráze:
18.08. – Finále – Swingfields (Velká Británie)
Juniorská Zlatá Trofej FIM 250 ccm:
6-7.04. – Finále 1 a 2 – Teterow (Německo)
Juniorská Zlatá Trofej FIM 250 ccm na dlouhé dráze:
7.09. – Vechta (Německo)
Juniorská Zlatá Trofej FIM 80 ccm:
3-6.07. – Fjelsted (Dánsko)
Juniorská Zlatá Trofej FIM 125 ccm na travnaté ploché dráze:
14.09. – Morizes (Francie)
Pohár FIM Flat Track:
6.07. – Finále 1 – Žarnovica (Slovensko)
7.09. – Finále 2 – Mariańské Lázně (Česká republika)
??.?? – Finále 3 – místo i datum bude oznámeno později (Velká Británie)
19.10. – Finále 4 – Montegorgio (Itálie)
27.10. – Finále 5 – Pardubice (Česká republika)
Moc nechápu proč se kreje finále SWC s finále MSJ v Dauga !!!
Já nechápu jinou věc: Mistrovství světa na Dlouhé ploché dráze se má jezdit na dlouhých drahách. Možná proto si FIM „logicky“ odhlasovala, že se MS na dlouhé smí jezdit na drahách již o délce 350 metrů, tedy i již na středně dlouhých „speedwaykách“. Původní spodní hranice byla 426 metrů. A dopadlo to tak, jak to dopadnout muselo: Dva závody Grand Prix na dlouhých oválech ve Finsku a Norsku, pak Marmande s půlkilometrovým trioválem, jeden závod dosud neurčen, Vechta s 550 metrů „dlouhým“ oválem a Morizes = trochu delší speedwayka (metráž nevím). A kvalifikace na nádherných kilometrových oválech v Mariánkách a Mühldorfu to tedy nezachrání. Přitom v Evropě, Austrálii či na Novém Zélandu je tolik krásných dlouhých drah, ze kterých by bylo možné vybírat a FIM to takhle s prominutím sprasí…
Souhlasím, už dříve jsem řekl, že závodit na krátké dráze s motocykly pro dlouhou dráhu mi připadá naprosto úchylné. Je to stejný nesmysl, jako jezdit závody na ledové ploché dráze na zahradním bazénu. Dlouhá dráha potřebuje prostor, ideální je kilometrový ovál a ne štorcovat motocykly věčně do vynucehého smyku na kratičkých drahách, kde se motocykly nestačí vůbec rozjet. Odstrašujícím příkladem jsou francouzské dráhy, to jsou teda příšerné utíkáčky. (Doporučuju používat nanejvýš pro místní pouťáky). Zkracování drah je cesta do pekel a když to tak půjde dál, za pár let budou pořádat GP na dlouhé dráze ve výtahu.
Když už v Pardubicích mají to urgentní nutkání jezdit dlouhou dráhu, tak vlastně proč ne. Ale o kousek dál, za silnicí, tam na dostihovém závodišti.
Sezóna je u konce, tak tady jsou na zimu 2 zajímavé závody. Snad jsou skoro celé a ne jenom nějaké minutové útržky. ČT se vždycky chvástá, že prý jako jediná na světě vysílá dlouhou dráhu a letos zůstala jalová, ani ťuk. Takže tohle je z Norska:
VM Langbane 2012 Norway
http://www.youtube.com/watch?v=vnmUyKF1o3o&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=EYstWmBvWKk&feature=relmfu
Ten druhý závod je taky z Norska. Mistrovství Skandinávie je chuťovkou pro pamětníky a je tam řada jezdců, kteří startovali taky v Mariánských Lázních, ale i v Pardubicích, Praze a ve Slaném.
Nordisk Mesterskap Langbane Kalabanen 1985
http://www.youtube.com/watch?v=8uiNcADHOvM&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=y55M5T-9-58&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=vQ13MB5WCyw&feature=relmfu
Dlouhá dráha je fantastický a úžasný sport a není třeba ho likvidovat zkracováním oválů na minimum. To je vyloženě hanebnost. Moc si přeju aby sport zvítězil nad tupostí mocných.
Tohle je taky nádhera:
http://www.youtube.com/watch?v=yinrWbqbcw4&feature=related
Na tenhle odkaz jsem už na YT klikal hodněkrát, a přidávám ještě jeden, tuším, že ze stejné dráhy: Addington Raceway, Christchurch, Nový Zéland
http://www.youtube.com/watch?v=ga5yai6w4iI&feature=relmfu
Pokud by někdo dokázal sehnat přesnou metráž francouzských „dlouhých“ drah, budu rád. Je skutečně úchylné jezdit dlouhou plochou dráhu na drahách o délce 400 – 500 metrů. A to se týká Marmande, Morizes, St. Macaire, Tayacu a dalších. A to nehovořím o faktu, že z devíti podniků MS na dlouhé se celkem tři jedou ve Francii, všechny ve stejném regionu u Bordeaux a všechny na „krátkodlouhých“ drahách.
Jen v Německu, kolik je krásných dlouhých drah!!! Mühldorf, Pfarrkirchen, Herxheim, Altrip, Scheeßel, Mulmshorn, Jübek, Berlín – Karlshorst a mnoho dalších! Našel jsem na netu hodně krásných klusáckých dostihových oválů, kde se jezdila nebo jezdí dlouhá plochá dráha, ale Francouzi zřejmě „mažou“, stejně jako Poláci ve SGP, jinak si to nedokážu vysvětlit.
Mám chuť poslat e-mail na FIM a napsat jim, co si o tom celém myslím, i když si asi prd pomůžu.
Jen mě zarazila ještě jedna věc, jak na netu někteří němečtí dlouhoplošináři vychvalují změny pravidel a „zatraktivnění“ závodů na dlouhé ploché dráze, byť dobrá polovina závodů s dlouhou plochou dráhou nemá nic společného.
Ten odkaz, to je vlastně úplně stejná série, ale 4.část. Nevím proč někteří němečtí dlouhoplošináři vychvalují změny pravidel. Ale umím si živě představit, jak by se před lety tvářili na podobnou změnu borci jako Manfred Poschenrieder, Egon Müller, Wilhelm Duden, Hans Siegl, Alois Wiesböck a další.
Letos můžou vyhlásit mistra světa na dlouhé dráze po prvních dvou závodech: Finsko, Norsko. Ostatní závody nemají s dlouhou dráhou nic společného. Je to vlastně jakýsi „přebor“ na slušně řečeno nepovedených krátkých dráhách.
Tayac 430m, Marmande 504m, St. Macaire 506m, Morizes 520m
Škoda, že v Pardubicích neuvidíme IM světa juniorů, stálo by uvažovat, zda nahradit jednu argentinskou rundu za jednu českou. A otázka proč má polsko o několik více GP než ostatní zůstane asi zodpovězena kvůli počtu návštěvníků.
Z dvanácti podniků SGP se pouze jeden jede mimo Evropu a hned tři v Polsku. I když jsou Poláci na klasické (krátké) dráze velmoc, tak tohle asi bez komentáře…
To že má Polsko několikrát více GP než ostatní znamená, že je GP neregulerní. Výhoda domácí dráhy platí vždycky a o Polsku to platí trojnásob.
Stejně tak je neregulerní protekční dosazování jezdců (divokých karet) na celý ročník, i nelegální předělávání pravidel v průběhu GP, aby 9. jezdec se za každou cenu udržel v GP.
1. tak to napiš FIM a napadni výsledky s vítězným Holderem :-)
2. zároveň požádej, ať anulují MS 1936 – 1939 a povávečná do roku 1952 (případně později), než se vytvořil aspoň trochu symetrický postupový klíč :-)
3. požádej FIM, ať ti místo IMG prodá práva na GP a dělej si to podle svého!!!
A o to právě jde. Férovost znamená ne dělat si to podle svého, ale co nejméně zásahů z venčí. To znamená v každé zemi 1GP, žádné divoké karty, kromě jednoho domácího jezdce, pokud pořádající země nemá zástupce. Ať to jezdí pouze jezdci, kteří si to vyjezdí v kvalifikaci. Bez protekčních divokých karet, bez kamarádíčkování, bez korupce. Ale to už tu přece bylo. To je jen návrat ke kořenům fair-play.
Kámo! To není ani ve fotbale! Nikdy nebylo fair play. Vždy velel silnější!!! To, co hlásáš, je utopický socialimsus! Jsi bohužel maoista! Přečti si 20x, co jsi napsal, a pokud se nebudeš stydět, napiš mi na kovar.v@seznam.cz
Argentina je tak daleko, takže když už se tam jezdci vydají, tak holt jedou 2 závody a ne jen 1. Horší je to, že se tam mnohým evropským jezdcům vůbec nechce jet, a pak místo rozhodujících 2 závodů, kde mají startovat ti nejlepší z nejlepších, je to samý náhradník a závody spíše připomínají pouťák.
Myslel jsem si, co jezdcu do Argentiny nepojede a bude to tam uplne o nicem,ale vzdyt jedinej kdo tam nejel je Lebeděvs. Mozna se tam vsem nechce,ale nakonec tam prakticky vsichni jeli,takze nesouhlasim ze by to byl samy nahradnik. Jedinej nahradnik tam je Skurla. Jinak je to stejny jako v Pardubicich,kde taky jeli 4 mistni :)
http://www.langbahn-forum.de/viewtopic.php?f=8&t=1553
Pro ty, co trochu umějí německy, aneb názor některých německých fanoušků dlouhé ploché dráhy na nová pravidla FIM…
Pane Líbal, můžete prosím uvést zdroj a kde najdu případně další metráže plochodrážních oválů?
Já totiž našel jen toto: http://www.langbahn-portal.de/datenbank/land
Díky!
Bral jsem to ze zvláštních ustanovení jejich letošních závodů na webu FIM:
http://www.fim-live.com/en/sport/long-track-finals/long-track/events/
A třeba je to záměr. Dlouhou dráhu dostat výhradně na 300 a 400 metrové ovály proto, aby ji mohli ovládnout Poláci. Už jsme se v posledním desetiletí dočkali pořádných svinstev a křiváren, takže by mne nepřekvapilo ani tohle.
Jenom jestli ti Francouzi nedostali úlohu likvidátorů (?) s těmi jejich pětisetmetrovými utíkáčky. Pak zakázat delší dráhy (třeba z hlediska bezpečnosti, nějaký důvod se přece vždycky najde). A už zbývá jen počkat na invazi Poláků.
Je to trochu divoká konspirační teorie, ale možné je asi všechno. Nicméně, jak napsal někdo z Němců na Langbahn Forum: Když budu chtít vidět Speedway, tak půjdu na krátkou dráhu, a když budu chtít vidět Long Track, půjdu na dlouhou dráhu. Ale rozhodně nepojedu do Pardubic podívat se na závody Dlouhé ploché dráhy!!!
Ty francouzské půlkilometrové ovály jsou naprosto trapné, jedinou výjimkou je zřejmě travnatý ovál St. Colomb de Lauzun, který má přes 700 metrů. Vechta v Německu je něco podobného, byť se jedná o pěknou dráhu.
Všechno rozhodnou fanoušci a sponzoři. Každopádně v Mariánkách musí zůstat zachováno Mistrovství světa, i kdyby se tam na střídačku jezdila GP s kvalifikací a Challenge.
Tohle je zajímavé. Jezdecké obsazení jako hrom, motocykly Jawa 4v, Jawa 2v, Jap, Weslake a největší kuriozitou je, že finále vyhrál Egon Müller na motocyklu Roth.
http://www.youtube.com/watch?v=jg4zHGwVg78
http://www.youtube.com/watch?v=oa-4N-Eq5X4
http://www.speedway.org/statements/2010/mueller/EgonMueller.pdf
Kluci, kluci… Copak nemáte rozum? y si opravdu myslíte, že někdo v FIM špekuluje, jak někoho vyšoupnout nebo něco ovlivnit? Za prvé – ti strejcové nemají žádnou koncepci, nemají žádnou představu, v čem je problém a jak by plochá dráha měla vypadat třeba za deset, dvacet let. Tady se to prostě flikuje rok od roku.
A za druhé: zúčastnili jste se někdy kalendářní porady – aspoň české? To není boj o nějaký konkrétní závod, ale obavy, jestli se někdo přihlásí a projeví zájem. Vy si myslíte, že je třicet zájemců a nějaký likvidátor rozhodne, že se pojede u Frantíků? Prostě NEJSOU zájemci. Proč? Podívejte se na strukturu dlouhodrážních závodů: Němci udělají pouťák s 6 – 8 špičkovými jezdci, zbytek je B-licenz, sajdy, mládež atd. To se projeví na startovném, na GP jsou peníze tabulkově dané pro 18+2 závodníků (a nyní pro víc). Řekněte mi, kdy se naposledy jelo v Kalshorstu? Úžasné je o tom mudrovat, ale realita je jiná!!!
Chcete mi tvrdit, že v Herxheimu, Pfarrkirchenu, Scheeßelu či na jiných klasických dlouhých oválech nemají zájem dělat Mistrovství světa? Já si spíše myslím, že to u FIM částečně funguje jako u UEFy ve fotbale = korupce a kamarádíčkování, a že Francouzi si tam něco vyhandlovali. I já doufám, že jednoho dne sport a selský rozum zvítězí nad lidskou blbostí a nenažraností a dlouhá plochá dráha se bude jezdit na dlouhých oválech a ne na dlouhých speedwaykách.
Ale možná máte pravdu Vy a možná bych opravdu měl napsat na FIM a zeptat se jich, jak to tedy je.
Jo, přesně! Nějaký long track je sport, kde se pořadatelé na GP shánějí a namlouvají, a ne odhánějí. Stejné je to ostatně i na krátké. Nejsou pořadatelé. Je krásný sen snít o tom, že se pojede ve Švýcarsku, Francii, Španělsku či Holandsku… Ale realita je jiná. Nedaří se získat konkrétní pořadatele v Austrálii, Rusku, Německu nebo ve Francii…
Já se přikláním částečně názorům Vladimíra Kováře, je za tím třeba vydět nedostatek peněz a zájmu pořadatelů.
Ale uplnou pravdu V. Kovář asi nemá, nemyslím si že by tam v tom FIM byli úplný tupci.
Frantíci jsou asi mírně zvýhodnění FIM, aby se tam plochá dráha nějak rozšířila a uchytila, hlavně dlouhá, jinak by taky tady ta disciplína mohla vypadat, že mistroství světa pojedou jen samí Němci. Ono to asi neni tak uplně jednoduché rozšířit tento na dráhu náročný sport do dalších zemí a tak se to děje bohužel za cenu nesmyslných úprav pravidel, kdy se z dlouhé stává krátká, ale motorky zůstávaj stejné.
Bylo by fajn, kdyby Long Track Fan skutečně napsal a pak nám sdělil, co se dověděl.
Pokud se má z dlouhé ploché dráhy stát krátká, nechť dlouhou plochou rovnou zrušej. Pamatuju jako malý kluk dlouhou plochou v Mariánkách v 80. letech a počátkem let 90ých. To byl zážitek na celý život!!! Na mariánskolázeňském stadiónu se tlačilo přes 20 tisíc lidí!!! Podobně narvané stadióny tehdy třeba byly i v Německu a rovněž jezdecké obsazení bylo více mezinárodní. Pamatuju Jirku Štancla, Aleše Drymla staršího, Simona Wigga, Erika Gundersena, Karla Maiera, Egona Müllera, Gerda Risse a další a další. To byly tehdy prestižní závody! Chtěl bych to alespoň částečně zpátky. Chci, aby dlouhá plochá dráha nadále zůstala velkou sestrou klasické plošky a od speedwayky se nějak odlišovala. Nemám nic proti Francouzům, ale ať si tam postaví pořádný dlouhý ovál a nejezdí to na těch půlkilometrových tratích.
Mimochodem, dotaz na FIM mnou zaslán 2. listopadu a jsem velmi zvědav, co a jestli mi vůbec odpoví.
Souhlasím, v M.Lázních to bylo úžasné. Zlaté časy dlouhé dráhy byly, když se v MS utkávali specialisté na dlouhou dráhu (často Němci) proti nejlepším jezdcům z krátké dráhy. Konkurence a rivalita byla obrovská. To byla dlouhá dráha „královskou disciplínou“.
Kéž by ty pěkné kilometrové ovály teď vydržely taky v severských zemích, Finsko, Norsko.
Jestli myslíš, že FIM je sbor moudrých, které vybraly národní federace, aby nejchytřeji řídili disciplínu, tak si to mysli :-! Ale jsi vedle jak ta jedle. Tady jsou úplně jiné, mnohem přízemnější zájmy. Rozvoj ploché dráhy? Co to je? Napiš na FIM, na komisi pro dráhové sporty (což je komise pro plochou dráhu), co hodlají udělat pro rozšíření plochá dráhy v Estonsku či na Ukrajině (Bělorusku, Slovensku, Maďarsku…( nerbo pro rozvoj v Řecku, Turecku či Španělsku
tu je rozpis MS junioru.nie su tam Pardubice.ale na tom istom webe v kalendary zavodu 2013 to tam je.a dokonca zavod c.4-14.9.je Terenzano a c.5-2.11.je Argentina.a medzi nimi je toto:28.09 – MS juniorských družstev do 21. let – Finále – Pardubice (Česká republika)
tak ako to vlastne je?bude to v Padubicich alebo nebude?
Zdroj: http://www.speedwayfakta.cz/kalendar-zavodu-2013/#ixzz2BBx9ZblN
Mistrovství Světa juniorů do 21. let:
11.05. – Kvalifikace 1 – Červonograd (Ukrajina)
11.05. – Kvalifikace 2 – Rawicz (Polsko)
11.05. – Kvalifikacea 3 – Lonigo (Itáliey)
29.06. – Finále 1 – Piła (Polsko)
20.07. – Finále 2 – Daugavpils (Lotyšsko)
10.08. – Finále 3 – Berwick (Velká Británie)
14.09. – Finále 4 – Terenzano (Itálie)
2.11. – Finále 5 – Bahia Blanca (Argentína) – bude potvrzeno
9.11. – Fináleł 6 – Bahia Blanca (Argentína) – bude potvrzeno
V Pardubicích se nejedou jednotlivci, ale družstva. Tudíž nebude v kalendáři pro jednotlivce figurovat závod družstev. Ten na našem webu figuruje v kalendáři, který se řadí podle měsíců.
Pro Vladimíra Kováře:
Já nevím, jak to přesně u FIM chodí, nevím, jak je to se zájmem/nezájmem pořadatelů, právě proto jsem jim také psal ten mail.
Pořádat závod ploché dráhy každopádně asi moc levné nebude, jen v Mariánkách to dotovalo město a stál za tím Karlovarský kraj a sponzoři jako ČEZ.
Mrzí mě částečný úpadek dlouhé ploché dráhy, ale věřím, že je ještě nějaká naděje. Musí být hlavně sponzoři a diváci. A taky zájem něco dělat, jinak drah na závodění je více než dost.
Mám raději dlouhou než krátkou a proto děkuji za odkazy, které jsem tady díky nebývalé bohaté diskuzy našel. Možná že by stálo za to tady založit samostané dlouhodráhařské vlákno, ať s tím neotravujem ostatní. Díval jsem se na ten dlouhodráhařský portál, dráhu po dráze. Jsou tam uvedeny v jednotlivých ročnících jednotlivé závody. U těch Frantíků mě překvapilo, že kromě mistráků organizovaných FIM, nic jiného neorganizují, žádné volné závody, při tom dostanou přiděleny dva až tři ročně, nicméně to temhle sport v zemi galských kohotů moc nerozvíjí. A ostatní země jsou na tom kromě Němců obdobně. ČR je se svým pravidelným mistrostvím republiky díky pořadatelům z Mariánek úplná špica, to skoro nikde jinde není, snad ve Finsku. Long Ttrack je asi opravdu záležitost ryze německá a všude jinde nijak neprosperuje. A když se na to podíváte hystoricky jdou obě plochodrážní disciplíny poslední dobou jakoby proti sobě. Třeba v Dánsku vytáhli nahoru krákou a dlouhá se tam přestala v devedasátých letech jezdit. Seriál mistrovsrtví světa jezdí hrstka nejlepších a ti ostatní jezdci kvůli jednomu otevřenému národnímu mistrovství za rok si nebudou tak drahou techniky pořizovat. Ještě je jakás, takás šance u zemí sousedících s Německem, že je Němci párkrát do roka pozvou na závody a je to co do vzálenosti dostupné. Tak to asi praktikují někteří naši. Když si ještě uvědomíme, že se na dlouhé dráze jede jeden, max. dva závody do roka, tak je asi ekonomicky dost neefektívní takovou obrovskou dráhu provozovat a udržovat, kor kdž na závody příjde pár set lidí a nikoliv 20 000. Jediná šace je využívat dráhu ještě s někým – asi s koníčkářema. Kouklal jsem a internetu a takových dostihových drah je v ČR několik a tudy možá vede cesta. Koně budou jezdit pravidelně a jednou za rok ty čtyři – pět drah v republice zrjtujou motorky v nějaké seriálu MR ČR. A pokud se to má finančně trochu rentovat, tak do toho někdo musí nejdříve napumpovat prachy do reklamy a přitáhnout sponzory a diváky.Já když vidím jaká akce se divácky udělal třeba ze dnů NATO na letišti v Ostravě, tak jsem přesvědčen, že i na plochou dáhu se dají přivést mraky lidí.
Další cestou jsou u grasstracku vhodné louky, které se jednou za rok změní na závodiště. Mě často napadá myšlenka na nějaké plochy v areálu právě ostravského letiště a v duchu jsem si říkal, jestli se třeba toho šikoní pořadatelé z Kopřivnice neujmo, když už přišli o svůj klasickej ovál.
A ještě k těm pětistovkovým oválům, oni jsou hojně nejen ve Francii, ale i v Německu. My moc řešíme jestli dlouhá, krátká, travnatá, ale důležité je, jestli vůbec nějaká a když už tak ekonomicky nenáročná a snadno vytyčitelná. A v tom já vidím výhodu ledové dráhy na rybníku a travních drah na loukách, to je hrozně variabilní a můžete přinést plochodrážní závod do těch částí republiky, kde ani netuší, že taková disciplína existuje. V dnešní době je vše džob a nikdo eělá to co ho neuživí. Pokud to pořadatelům a jezdcům nevydělá peníze,tak to bude dělat jen pár nadšenců a žádný rozmach očekávat nelze. Mě akorát mrzí, že jsem za plochou dráhu ochotenna vstupném nějakou tu kačku utratit párkrát do rok+a, ale tady na Moravě nemám šanci a do Čech se mě jezdit nechce, to stojí moc času.
Pamatuju, jak třeba v 80. letech jezdili dlouhou dráhu Erik Gundersen, Hans Nielsen či Finn Rune Jensen.
Takhle se jelo finále v roce 1985 v Korskru: http://www.youtube.com/watch?v=HBxebHqCviA
A takhle skončila tato dlouhá dráha:
http://goo.gl/maps/HptRx
Dnes dlouhou dráhu jezdí především Němci, částečně Češi, Nizozemci, Francouzi, Finové a Britové. Ostatní národy jsou zastoupeny jen sporadicky, dříve jsem vídával i již zmíněné Dány, Nory, Švédy, Australany, sem tam dokonce Nový Zéland (Mitch Shirra), Maďarsko (Gebeš), Ukrajina (Trofimov?), Itálie (Massimo Mora), Rusko (Oleg Kurguskin), Švýcarsko (Marcel Gerhard) a pamatuju v Mariánkách dokonce jednoho Argentince!!!
Co se týče dlouhých drah ve Francii, zkuste si někdo zadat do vyhledávače: „hippodromes France“ a vyjede vám to slušný seznam dostihových a klusáckých drah ve Francii a určitě by se tam nějaká pěkná dlouhá dráha na závodění našla.
Stavět v dnešní době nové plochodrážní ovály nemá smysl a to už jen z důvodů, které byly v příspěvku nade mnou vypsány. Chce to pěknou koníčkovou dráhu, domluvit se se žokejklubem a občas tam pořádat i motocyklové závody. Drah je dost, ale jak psal pan Kovář, zřejmě nejsou prachy a vůle něco uspořádat.
Taktak, Argentinec se dokonce probojoval až do světového finále. Ten Maďar to byl Barnabás Gyepes. V M. Lázních startovali i vynikající ledaři, např. Samuelsson, Stenlund, Tarabanko, Stanislav Kuzněcov (později se proslavil v barvách Kazachstánu).
Na Američany jsem zapomněl, například Shawn Moran startoval v mariánskolázeňském finále v roce 1983 a Jirka Štancl s ním bojoval o zlato. Moran byl tehdy, tuším, po zlomenině nohy, ale přesto dokázal vyhrát.
Taktak, oni ti Američani zase takoví exoti na dlouhé dráze nebyli. Výborně jezdili třeba Penhall, Schwartz, Ermolenko a další. Mezi Holanďany tenkrát vynikal Frits Koning, mezi Italy Francesco Biginato, mezi Rakušany Walter Grubmüller, všichni světoví finalisté.
1. dlouhou do začátku 90. let jezdili skoro všichni jezdci světové špičky: Mauger, Briggs, Michanek, Olsen, Penhall. MS šlo docela snadno ošéfovat: kvalifikace, semifinále a finále. Plus k tomu sem tam nějaký pouťák. Stačilo mít rám, motor se použil stejný, ještě se tolik neladilo. Pravda je taková, že jenom trochu šikovný jezdec krátké se na dlouhé rychle prosadí do špičky (opačně to neexistuje): Kylmaekorpi, Smolinski, Pepe Franc čí Ála Dryml jsou toho důkazem. Stejně Crump v GP na Novém Zélandě v New Plymouthu.
2. k tomu výčtu států: nejen dnes. I v minulosti. Dlouhá je hlavně německá záležitost, dříve bylo MS jen na písku, to by dnes muselo být zrušené. Těch pískových mimo Německo bylo pár, vedle Mariánek třeba Korskro, Haldon, Gornja Radgona…
3. k délce drah: miniaturizace. Dřív byly krátké ovály třeba 550 metrů (Kolín, Partizánské) či hodně přes 400 metrů (Kopřivnice, České Budějovice) a pražská Bělka s 250 metry byla exot. Jenže dnes se už čtyřstovka bere jako extrém. Malá dráha má hodně výhod. Takže místo trávy v Cloppenburgu vznikla malá krátká dráha, podobně ji přistavěli v Herxheimu, řada bavorských oválů vznikla zkrácením původních dlouhých.
4. chce to domluvit se se žokejklubem…: zeptej se rodiny Sieversů, kteří dělali berlínský Karlshorst, nebo v Tallinnu. Finančně naprosto neschůdné. Řada skoro neřešitelných problémů, hlavně se zabezpečením. V 90. letech to už několikrát vypadalo na spadnutí (Pardubice, Karlovy Vary), ale vždy to uvázlo.
ad 1) Myslíš, že by bylo rozumné u dlouhé ploché dráhy vrátit se k původnímu systému KVALIFIKACE – SEMIFINÁLE – FINÁLE nebo by se mělo zůstat u GRAND PRIX???
Jinak slyšel jsem, že je to právě přesně naopak: Jezdec, který se naučí dlouhou, nemá na krátké problémy, ale opačně to nefunguje. Pepa Franc a Aleš Dryml jr. jsou borci!!!
ad 2) Korskro (Dánsko), Gornja Radgona (Slovinsko) a New Plymouth (Nový Zéland) jsou již zrušené dráhy :-( Kde byl prosím ten Haldon? Někde v Anglii?
ad 3) Jenže se to s tou miniaturizací začíná přehánět a už jen jezdit na pětistovkových oválech mi přijde divné. Tobě ne? O tomhle jsme se bavili ale ohledně pořadatelství. Jinak od FIM zatím žádná odpověď…
Herxheim přistavěl krátkou a zajímavě přestavěl tu dlouhou na 963 metrů se dvěma nestejnými zatáčkami.
ad 4) Mohl by ses o tom Karlshorstu a Tallinnu nějak rozepsat konkrétněji? Obě ty dráhy jsem si na Googlu našel a vypadají moc pěkně. Jak moc finančně neschůdné? Jaké konkrétní problémy? Můžeš kdyžtak hodit odkaz?
Nevím, jaké parametry ohledně šířky mají závodiště ve Varech a Pardubkách, ale obě ty dráhy mají minimálně 2 km délky a to už je trochu moc.
Zde ještě doplňuji závody v Berlíně – Karlshorstu:
http://www.youtube.com/watch?v=1FB4fERZaBI
Nádhera… Tyhle dráhy jsou na to jako dělané.
1. mezi pořadateli je vůle dělat finálové závody a něpořádat kvalifikace, a tak se jezdí GP.
A názor, že jezdec z dlouhé nemá na krátké problém, je hovadina. Právě většině dlouhodráhařů (tedy travařů) dělá velký štorc problém. Proto přijde třeba čtyřstovka v Artigues de Lussac a Wolffík tam zmydlí každého, protože je schopný udržet lajnu.
2.Haldon je na kopečku v Exeteru. Chtěli tam dělat krátkou, ale nějak to nedopadlo. New Plymouth není zrušený, to byla koňská dráha použitá pro GP.
3. je to otázka názoru a zvyku. Kdysi byly ovály i dvoukilometrové. To zkracování je hlavně z technických důvodů. Ušetří se.
4.obě dráhy jsou koňské. Takže, jak tu někdo legračně psal, stačí „jen“ se domluvit s majitelem, sehnat peníze, zaplatit za všechno možné, upravit trať (vyřešit bezpečnost – mantinel) a po závodě to dát do původního stavu. Pak stačí jednou nepovedený závod (třeba déšt) a je rozhodnuto. Sieversové měli smolnou ruku – spálili se i s Wiggodromem v Biesenthalu, na ledech v Berlíně se zmrzačil Standa Dyk, nedělají už ani haly (Neustadt, Rostock, Schwerin)
Ve Varech i Pardubicích to mělo být v areálu závodiště, ne na dráze. Měla se využít infrastruktura, tribuny atd. Angažoval se v tom Michal Stárek z MPM.
Vladimíre, myslíš tuhle dráhu?
http://goo.gl/maps/HmTZj
Jinak můj osobní názor je stejný: ideální dráha pro „long track“ je 1 km dlouhý klusácký ovál a těm půlkilometrovým oválům bych se spíše vyhýbal. Bohužel, realita je asi někde trochu jinde :-(
* tedy mělo tam být, že můj názor na dlouhou je „stále stejný“.
Reaguju na tohle, protože to do té kolonky nešlo napsat:
Vladimír Kovář napsal:
4.11.2012 v 21:31
Kámo! To není ani ve fotbale! Nikdy nebylo fair play. Vždy velel silnější!!! To, co hlásáš, je utopický socialimsus! Jsi bohužel maoista! Přečti si 20x, co jsi napsal, a pokud se nebudeš stydět, napiš mi na kovar.v@seznam.cz
—————————————————————-
Vždy velel silnější? Ale GP se jezdilo v každé zemi 1x za sezónu, a do světového finále a později krátce i do GP postupovali jezdci, kteří to skutečně vyjezdili. Právě ten silnější co teď velí si to dělá podle svého a je to nespravedlivé (stejně tak jako divoké karty v závodech družstev). Jezdci a pořadatelé některých zemí jsou protěžováni na úkor jiných. A to je špatné. Sport a fair-play jsou odsunuty na vedlejší kolej. Když někdo řekne otevřeně svůj názor na současnou situaci, je tebou označován za extremistu. Doteď jsem tvé názory četl docela rád. Zkus se vyvarovat osobních narážek, argumentuj věcně a zkus to taky bez těch vykřičníků.
Znovu: vždy velel silnější. Kdo měl moc, chtěl si ji udržet, jiní mu ji vzít. Třeba ve 30. letech naprostý pořadatelský hegemon Britů, který trval i po válce: kdo chtěl do finále MS (ve Wembley), musel do britské kvalifikace. Začátkem 50. let, i když byla kontinentální kvalifikace, zase musel do britské. Atd. Pak se „zbytek světa“ pomstil Britům, že je vyšoupl z vedení CCP v FIM. Kdo byl za poslední roky v čele? Třeba Holanďan, Němec nebo Nor.
Argumenty o „spravedlnosti“ GP v každé zemi 1x za sezónu jsou nebezpečné fantasmagorie. Když bylo 6 GP za sezónu, tvrdě se licitovalo a vyjednávalo. Ta nespravedlnost, přesněji „nespravedlnost“ (protože spravedlnost nikdo nesliboval), byla vždy, dnes to není o nic horší. Prostě se vymyslely divoké karty, aby se třeba dostalo na Hampela. Kdyby příští rok nejel, kvičeli by někteří, jaká je to nespravedlnost.
A proč tě považuji za extrémistu? Protože tvé názory jsou nebezpečně extrémistické, tím to je. A s právem na otevřené vyslovení názoru to nemá nic společného.
Takže to vezmu stručně. Ten kdo chce aby v GP jezdili výhradně jezdci, kteří si to vyjezdí v kvalifikaci (aby tak jezdci mohli sami v kvalifikaci rozhodnout svoji výkonností kdo v GP bude a kdo ne), aby nebyly divoké karty, protekce,
kamarádíčkování, korupce, aby každá země měla v sezóně maximálně 1 GP, aby tak byly pro všechny jezdce férové podmínky, bez protěžování některých zemí a jezdců – ten je podle tebe extrémista.
Bohužel, zase nic. Nepochopils. Nevadí. Extrémismus je podle mě hlavně to, jak jsi tvrdil, že dříve to bylo všechno krásné, úžasné a dokonalé, férové atd. a teď je to strašné. Tohle je velmi nebezpečná myšlenka: nejdřív nářky nad přítomností, pak stesky po minulosti. To otvírá cestu k sociálnímu inženýrství, k experimentům ještě horším, než je údajná nynější nespravedlnost. A znovu: 1 GP v 1 zemi je mimo realitu, to už je to sociální inženýrství, to už je Che Guevara, diktatura idejí nad trhem. A já dám přednost trhu. Protože ten dovedl GP do dnešní podoby. A letošní ročník se (aspoň podle mě) povedl!
Bohužel, to nechápeš. Vůbec jsem netvrdil, že dříve to bylo všechno krásné, úžasné a dokonalé, férové atd. Ale naprosto konkrétně jsem napsal co bylo dříve dobré a teď je špatné, a to se jednalo především o GP, dlouhou dráhu, okrajově o jiné věcí ohledně ploché dráhy. Pokud píšeš o diktaruře, právě ta diktatura (soukromé firmy?) je teď u moci a dělá si s GP co chce, preferuje divokými kartami a pořádáním více GP za sezónu některé státy, některé jezdce a dokonce porušuje i vlastní pravidla (viz. případ Aleš Dryml). Pokud tvrdíš, že já jsem extrémista, pak o tom máš dost zkreslené představy a až potkáš skutečného extrémistu, bude to pro tebe velmi trpké setkání.
To snad není pravda, kde všude se to dá jet: http://www.youtube.com/watch?v=MdNMypzUT08&feature=related
Tohle video jsem už taky viděl a ten okruh na pláži může mít minimálně 700 metrů, což už je parádní metráž na „beach long track“.
Viděl jsem i video z pláže, kde se takhle jeden frajer ohlédl, kde má za sebou soupeře, vjel do moře a lítal v kotrmelcích :-)
Všechno je sranda proti Bergringu v Teterowě!
Seznam dostihových drah v ČR, více na http://www.dostihyslusovice.cz/o-arealu/dostihova-zavodiste-v-cr/
Jednotlivé kontakty:
Praha-Velká Chuchle 2180 A 242447031 http://www.velka-chuchle.cz
Karlovy Vary 2000 A 353592120 http://www.racingclub.cz
Most 1800 A 476101734 http://www.hipodrom.cz
Pardubice 2200 A 466797111 http://www.pardubice-racecourse.cz
Slušovice 1480 B 577983344 http://www.dostihyslusovice.cz
Mímoň 1200 C 466937113 http://www.dostihymimon.cz
Tochovice 1420 C 318662794
Netolice 1420 C 388324392 http://www.netolice.cz
Lysá nad Labem 1500 C
Kolesa 1400 C 466937113 http://www.elektrovasury.cz
Brno 1200 C 545224721 http://www.dostihybrno.cz
Albertovec neuvedeno C 553654774 http://www.albertovec.cz
Benešov neuvedeno C 602386841
Radslavice neuvedeno C 723309505
Světlá Hora neuvedeno C 602664377
Jedna poznámka, i když s dostihama nemá nic společného:
Závody na trávě na letišti Kbely nebyly tenkrát vůbec špatné. Sice se to nedá srovnat s M.Lázněmi, ale přesto to bylo zajímavé.
No já jsem tím seznamem chtěl jen naznačit, že možná jsou i u nás dobré podmínky, ale to musí posoudit někdo kdo tomu rozumí, jako např. Zdenek Schneiderwind.
A ještě jedna zajímavost, tyhle dostihovky jsou oproti plochodážním stadionům rozloženy celkem rovnoměrně po ČR.
To ano, ale kolik z nich jsou klasické ovály, které mají max. 1300 metrů délky a odpovídající šířku, toť otázka. Já našel na mapách v zahraničí (Francie, Německo, Nizozemí, Skandinávie) hodně klasických klusáckých areálů a právě na klusáckých drahách se často dlouhá plochá jezdí (Mariánské Lázně, Mühldorf, Herxheim, Groningen, Forus atd.) Přinejmenším Vary a Pardubice nemají odpovídající parametry, ta mostecká dráha se mi taky nezdá.
Ještě by mě zajímala jedna věc: Bavili jsme se tu o krátkých, středně dlouhých a dlouhých plochodrážních oválech a jejich použití. Mě by čistě technicky zajímalo, na jak dlouhém ovále ještě má smysl jezdit na krátkodrážních „speedwayových“ motocyklech (kde je asi ta horní hranice?) a na jak krátkém ovále se dá ještě jet na dlouhodrážních „longtrackových“ motocyklech (kde je zhruba ta spodní hranice?) Ten průnik obou množin by neměl být moc veliký a tyto dvě plochodrážní disciplíny by na základě těchto kritérií měly být jasně vymezeny, byť by neměly stát proti sobě. Dříve byla ta hranice 425/426 metrů. Je třeba i přesvědčit krátkodrážní jezdce a pořadatele, že jezdit dlouhou má prostě smysl.
Jo, přesně jak píšete. Plochá dráha je když kroužím na ovále dokola. Někdy je to dlouhý, jindy krátký,někdy s pískem, jindy s trávou ale mělo by se na to pohlížet jako na jeden sport a jezdci by se tomu měli umět přizpůsobit a slyšet na ty závodní příležitosti. Samozřejmě to chce nějak jednoznačně ošetřit technickými pravidly, aby nejely dlouháni a krátké mašiny spolu v jedné rozjížďce, což je asi nesmysl, nicméně by to bylo zajímavé a dalo by to odpověď Long Track Fanovi. Zkuste takový experiment v rámci echibice při nějakém závodě (dříve třeba závodil kůń s cyklistou, atd.).
Ideální by možná bylo tecnické pravidlo jedné mašiny pro všechny druhy drah, která by se jen uzpůsobovala přídavným zařízením různým délkám a povrchům, tak jako v pravěku.
V Austrálii je řada oválů o délce 1/3 míle, tedy 550 metrů. A jezdí se na nich na krátké motorce. U nás v Kopřivnici je to 550 metrů kolem mantinelu. Dlouhé byly kdysi i České Budějovice, řada oválů se zkracovala rozšířením dovnitř (Žarnovica, Pardubice, Březolupy). Obecně platí, že metr šířky = 7 metrů délky. Tedy měří-li ovál 400 metrů, tak 15 metrů na venek to je o 105 metrů více.
Jet na krátké motorce na delší dráze není problém, jen se musí dát těžší převod, ať se zbytečně nevytáčí a ať má rychlost. Kdysy převodovky byly, protože se začínalo jezdit na normálních motorkách, ale rychle se od nich upustilo: na krátkých drahách není rychlost tak velká (cca 130 max do nájezdu na rychlých oválech, z výjezdu cca 60 – 70) a průběh točivého momentu to zvládne. Stopětadvacítky ale převodovku mívají a flattracky samozřejmě taky.
Kdysi ne předkole MS ve Wiener Neustadtu nastoupil Marcel Gerhard s rámovinou na dlouhou, odstartoval a nacpal se k rantlu a jak byl rychlý a široký, už ho skoro nešlo předjet. Do dalšího kola v Rybniku stihla FIM rám z dlouhé zakázat.
Jet na dlouhodrážce na krátké jde, akorát že na dvojku se to dusí, nerozjede se to, motor nemá otáčky. Buď musí na jedničku nebo to šmrdlat na dvojku a vrkat s lehkým převodem. Je to stejé jako střílet vrabce tarasnicí. Jde to, ale flobertka je vhodnější. Tady to experimentování ukazuje krizi a bezradnost, co s tím dělat.
Jsem toho názoru, že dlouhá dráha potřebuje ovál minimálně 800m, v lepším případě kolem 1km, nevadí ani delší. Je pravda, že i v Evropě je několik pěkných drah, které mají kolem 500-600 m (to vůbec nemyslím ty francouzské). Využití na krátkou dráhu je v tomto případě docela vhodné. Jinak Marcel Gerhard byl dobrý taky na krátké, jel i v Pardubicích. Pamatuju se na jinou kuriozitu, když Hans Siegl jel krátkou dráhu dlouhodrážním stylem. Nohu dozadu, a zalehnout. Krátká mu moc neseděla. Ale na dlouhé i na ledě to byl světová špička.
Tady se skrývají hodně zajímavé věci, stačí to řádně rozklikat.
http://www.speedway-yesterday.de/index.html
Na předcházejícím odkazu je vidět na titulní straně velký rozdíl mezi motory. Peter Collins – Weslake, Václav Verner – čtyřventilová Jawa. Má někdo informaci k motoru Barry Briggse (uprostřed)?
Možná větším problémem než krátká/dlouhá je to, že se krátká začala zkracovat na ultrakrátkou., pak už ultrakrátká/dlouhá problémem může být.
Vladimír Kovář napsal k problematice strojů a drah mnoho zajímavého.
Pokud opravdu krátkodrážní mašina zvládá bez problémů i dlouhé ovály a u dlouhodrážní je na krátkých oválech na obtíž jen to, že je moc dlouhá a brání předjetí, tak by to chtělo změnu technických pravidel – definovat stejnou délku rámu na dlouhou i krátkou a to tak, aby vyhovovala předjíždění na krátkých. A z krátkých drah nedělat ultrakrátké.Jestli někdo řadí a neřadí, či jak si to zpřevoduje, to už je technické řešení každého jezdce.
Bezradnost v té ploché dráze je a asi mnohem větší než v ostatních motorkářských disciplínách, to má Vladimír Kovář pravdu. Tomu napovídá například vzrůst zájmu jezdců o falttrack a jejich odklon od speedway. Pokud plochá dráha nebude finančně a technicky, pravidly dostupná jezdcům, pořadatelům a divákům, tak to s ní dopadne bledě. U diváků si myslím že celkem finančně dostupná je, tam je spíš problematika nerovnoměrné dostupnosti závodních drah, kdy jich je většina v Čechách. Navíc by mě zajímalo, jestli se pořadatelé dostatečně zaobírají před organizací závodu, jestli se na závody a se závodů zpět dostane i divák, který nemá vlastní dopravní prostředek. Samozřejmě, čím je obec pořádající závod menší, tím pro diváky s okolí horší dostupnost. Možná je trochu nešťastné i pořádán závodů ve všední den, ty jsou opravdu dostupné divákům jen ve velkých městech, možná to je vysvětlení pro prázdné ochozy.
Tady reaguju na poznámku:
„….jestli se pořadatelé dostatečně zaobírají před organizací závodu, jestli se na závody a ze závodů zpět dostane i divák, který nemá vlastní dopravní prostředek.“
V dnešní době nikoho nezajímá, jestli se člověk dostane do a ze zaměstnání. Proto předpokládám, že ani pořadatelé se nezabývají tím, jak fanouškové přijedou a odjedou. Divák, který nemá vlastního „plechového miláčka“ může navštěvovat závody většinou ve svém nejbližším okolí. Vcelku solidní dopravní spojení je mezi velkými městy, např. Plzeň – Praha – Pardubice atd. dále výhodou je bydliště blízko hlavního železničního tahu. Další destinace, to už je většinou pro otrlé příznivce noční pěší turistiky a bivakování.
Ve všední den jsou u nás pořádány závody proto, že o víkendu jezdí hodně jezdců zahraniční ligy.
Tedy nic proti flattracku, naopak jsem velice rád, že se pojede i v Mariánkách, protože pořádání těch závodů je jedním z důvodů, proč mariánskolázeňský ovál má být zachován. Bylo by mi ale líto, pokud by to v budoucnu bylo na úkor ploché dráhy.
Jinak tedy klobouk dolů před některými znalostmi Vladimíra, protože o některých věcech jsem dodnes neměl ani páru!
Myslím, že zkracování oválů u ploché dráhy má nějaký finanční smysl, ale celkově je to na úkor krásy tohoto sportu. Tady má být daná jasná specifikace:
Klasická dráha se bude jezdit na těchto strojích, na těchto oválech, o těchto parametrech.
Dlouhá/travnatá dráha se bude jezdit na jiných strojích, na jiných oválech, o jiných parametrech.
A znovu tvrdím: Jestliže Vladimír píše, že se v Austrálii běžně jezdí na více než půlkilometrových oválech na speedwaykách, není důvod, aby na pardubickém ovále jezdily longtrackové stroje. Dlouhá dráha se má jezdit na oválech, které mají alespoň 700 – 800 metrů, na kratších drahách to prostě nemá smysl.
Budu trochu nesouhlait s L.T.F. Vladimírova slva se dají vysvětlit i jinak, dlouháni na Pardubkách velký smysl nemají, ale v podstatě se to dá jet, ničemu to nevadí. Když už někteří naši kluci ty mašiny mají, proč by se neprojeli v nějakém závodě doma navíc, když máme v tahle disciplíně takový světový eso jako je Pepi Franc. Já bych ho taky rád viděl naživo a do ML přes celou republiku se mě kvůli tomu nechce, je to 8 h vlakem. Z těch krátkých jsou Pardubice ty nejvhodnější. Pak se třeba najde nějaký nadšenec a uspořádá to u nás na nějaké dráze s lepšíma podmínkama pro dlouhou než jsou Pardubice. %koda že ČT 4 neni našemu sportu více nakloněna i když ten pardubický výkend se jí docela povedl, za to jsem vděčen.
http://www.speedwaya-z.cz/view.php?cisloclanku=2012102601
-> Vyjádření Richarda Wolffa a Karla Kadlece k dlouhé na krátké.
Mluvím sám za sebe, ale já jsem proti tomu. Jako experiment zajímavé, ale nedělal bych to.
Nezlob se, ale použít argument, že je to do Mariánek daleko jen proto, aby se dlouhá plochá dráha jezdila na svítkovském oválu, mi přijde přinejmenším hloupé.
Já jsem rád, že se v Mariánkách jezdí MMČR a nějaký ten podnik MS + flat track a sem tam něco navíc a teď se má jediná česká dlouhá dráha přetahovat o pořadatelství s Pardubicemi? Pardubice mají ligu a mají Zlatou přilbu, to je jim málo?
Pokud je to Pardubicím málo, můžou zkusit trávu na dostihovém závodišti, případně na louce. To by bylo lepší než se prskat s dlouhány na 400m oválu.
To jsme si Long Track Fane neprozuměli. Já nechci aby svitkovský ovál přebral mariánkám MČR a MS. To by byla blbost, vždyť je to jedna z nejlepších drah na světě, už te´d mě štve, že se tam jede jen kvalifikace. Já chci, aby tady vznikla ještě jedna příležitost pro kluky s dlouhánama se svízt. Ledaři mají poslední dobou také cca 4 závody a jde jim to očividně duhu. Na tom přeci neni nic špatného a oni rozhodnou, zda to za to stojí či ne. My jsme jen kibicové. Fando, Ríšovi Wolfíkovi se to nelíbilo, ale Kačka Kadlec byl rád že se svezl. Pokud svitkotkovskej ovál neni to správný vajco, tak se budou muset kluci u nás poohlédnout po něčem jiném, ale pokud se má ta disciplína u nás udržet,tak musí být víc závodů, kvůli jednomu za rok si ti slabší jezdci, kteří se neprosadí v německu mašinu pořizovat nebudou. Podívejte se kdo jel z našich letos MČR – bylo jich pouhých šest a to díky tomu, že se na dali Aleš Dryml, Pepi Franc, Hádek. Drymlovi a Hádkovi, to je rodiná tradice, kdyby nebyla, tak ti dva si osobně myslím na dlouhou kašlou. S těch co to jezdí několik sezon jsou Kadlec, Wolf, Klatovský. Ondrašík už nejezdí, Schneiderwind, Pták,Šváb, Čejka, Petrásek a Tomany ukončili. Nerad bych na někoho zapomněl, ale to jsou od roku 2005 všichni naši aktívní – pohých 13 za 8 let.každý rok tak max 5 až 7 jezdců. A nebude jich víc pokud se v ČR nesvezou víckrát za rok.
:-(
Zdeňka Schneiderwinda při MČR ještě před pár lety v Mariánkách nemohl nikdo porazit. Ondrašík taky jezdil slušně.
Rovněž ostatních škoda: Jarda Pták z Varů, Václav Maxim z Mariánek (ten tam projel jednou i mantinelem a skončil dost špatně), Tomanyho z Mariánek rovněž pamatuju a Marek Čejka jezdil taky (mimochodem, je to bratranec toho golfisty Alexandra Čejky).
A škoda Nynke de Jong… Krásná holka a jak v Mariánkách jezdila!!!
No, bohužl nikdo nebude jezdit věčně (i když mnozí dlouhodráhaři mají v závodění docela výdrž), ale úbytek by neměl být větší než přírustek. Pokud to tak je, asi bude něco nedobře.
A co třeba naši ledaři? Věřím tomu, že kdyby se dlouhé dráze víc věnovali, dokázali by ji jezdit dobře. Samozřejmě, že vybavení není zadarmo. V zimě se většina z nich sveze jen párkrát do roka a přesto jsou to velmi dobří jezdci. Když je tak v zimě sleduju, v mrazech, jaké mají obrovské zaujetí pro sport, tak to je obdivuhodné.
Dříve bylo u nás i v zahraničí běžné že ledaři jezdili i dlouhou dráhu a taky opačně, jezdci z dlouhé dráhy jezdili ledy. Dnes jsou to spíše výjimky.