Filip Šitera: „Není to v motorech, spíš ve mně.“

Autor článku:

mseno.jpgsitera.jpgPo pravděpodobně nejhorším roce kariéry si Filip Šitera nechal v pardubické nemocnici dát do pořádku problematické rameno a vyhlíží cestu k lepším zítřkům, ať už z osobního pohledu či jako kapitán Greplu Mšeno.

Filip Šitera podstoupil v listopadu operaci ramena, aby si dal konečně popořádku zranění, které se s ním táhlo už od roku 2011, to prý ale on nevěděl: „Zjistil jsem to, když jsem upadl tenhle rok v Anglii v Rye House v létě. Rozhodl jsem se to udělat až po sezóně, asi to bylo špatné rozhodnutí, ale člověk v tu chvíli chce co nejdřív závodit.“

Jednalo se o stejné zranění, které spravila laserová operace, po níž se mohl mšenský závodník bleskově vrátit do sedla motorky: „Je to ono. Bylo to tak, že jsem si to nechal tím laserem spravit a jel jsem závody ve Mšeně, pak druhý den závody v Anglii, to bylo jedenáct dní po tom, co jsem si to zlomil. A v Anglii jsem na to upadl znova. Jak mě to bolelo, tak jsem nevěděl, jestli jsem si to obnovil nebo ne. Ale prostě jsem se na to vyprd, jezdil jsem s tím. Teď, jak jsem upadl v Rye House, se ukázalo, že to bylo staré zranění, protože už tam byl pakloub a to tam všechno podráždilo. Takže to začalo zase bolet.“

Klíční kost Filipa Šitery po operaciPodobně jako spousta dalších českých závodníků i Filip Šitera si nemůže vynachválit péči, které se mu dostalo v pardubické nemocnici od doktora Brože: „Na začátku sezóny jsem cítil, že v ruce není taková síla, ale vůbec mě nenapadlo, že to není srostlé. Mluvil jsem s doktorem Brožem, říkal, že byla chyba, že jsme to neprohlédli, že by se to třeba operací spravilo. Ale tak to je a já bych chtěl poděkovat doktoru Brožovi, který mi tohle zařídil. Já k němu už pár let jezdím a on mi vždycky vyjde vstříc úplně maximálně. Jak jsem si to zlomil tenhle rok, tak jsem s tím byl v Boleslavi i v Pardubicích. V Boleslavi mi řekli, že se to má operovat hned, tady doktor Brož řekl, že už to je jedno, kdy se to odoperuje, že to sice bude bolet a nebude v tom taková síla. Dal jsem na něj, co on mi poradil, to vždycky byla pravda. Za to jsem mu hodně vděčný, že si na mě vždycky udělá čas a zařídí mi operaci úplně bez problémů.“

Čtyřiadvacetiletý závodník má za sebou asi nejhorší rok své krátké Filip Šitera si v Divišově zkouší startplochodrážní kariéry: „Začalo to už na začátku roku, kdy z Berwicku vyhodili toho Němce (pozn.: Michaela Hertricha) a podepsali Luboše Tomíčka, ale blbě si spočítali average a potřebovali někoho vyšoupnout. Překročili to o 0,01, tak psali žádost na BSPA, jestli to můžou měsíc nechat, že se budou měnit average. Ti řekli, že ne, tak jsem ztratil místo tam. Měl jsem týden na to, abych si udržel double-up (pozn: sdílení jedné pozice v týmu dvěma jezdci z nižší soutěže) v Kings Lynnu. Snažili se mi něco sehnat, jednali se Scunthorpe, ale tam byl podobný problém.“

Filip Šitera byl jediným českým jezdcem, který postoupil z úvodního kola kvalifikace mistrovství světa jednotlivců a v dalším kole se představil v Divišově. Tamější závod mu ale vůbec nevyšel a Šitera po závodě v depu prozradil, že přemýšlí o přerušení závodní činnosti: „Takové sezóny jsou. Odpočinu si od toho. Člověk pozná lidi, který ho podrží, když se mu nedaří, a pozná, že jich moc není. Když se nedaří, tak má člověk chuť s tím seknout a ptá se na důvody, proč to dělá. A jsou i hezký momenty. Určitě nechci ze dne na den s tím seknout. To bylo v takový náladě, jak se moc nedařilo. Chci se tuhle sezónu víc kousnout, protože to bylo takový…. S tím, jak to všechno dopadlo, pro mě byla tahle sezóna dobrá, že teď bude větší motivace.“

Greplu Mšeno rok 2012 nevyšel podobně jako jeho kapitánovi, obhájce třech titulů mistra republiky skončil v extralize s jedním bodem poslední: „Vyhráli jsme třikrát za sebou titul a každý má prostě období, které je slabé, kdy se nedaří. Se sestavou, se kterou jsme letos nevyhráli ani jeden závod, jsme poslední tři roky vyhráli titul. Nám se celkově nedařilo. Do toho se udělaly řády, že junior musí jet nějakých sedm jízd, přitom Tréninkové kolečko Filipa Šitery ve Mšeněvěděli, že Mšeno juniora mít nebude. Tak možná to bylo takové hrané na nás. Nedařilo se nám, nemůžeme pořád vyhrávat tituly. Blbý je, že jsme nevyhráli ani jeden závod. Šli jsme do toho s většími ambicemi. Stalo se a doufám, že si příští sezónu zase vezmeme titul zpátky do Mšena, protože si to zaslouží diváci, pan Grepl i všichni lidi, co tam jsou okolo plochý dráhy, protože to dělají jako hobby, ne jako třeba na Markétě, kde to mají profesionální. Tam mají zaměstnance, ve Mšeně i v ostatních klubech mává praporkem, kdo má ten sport rád. I kvůli těm lidem bychom to tam chtěli dostat zpátky.“

Teď už je rada Petra Vandírka, manažera Mšena, který doporučoval Filipu Šiterovi, aby se vrátil k motorům JRM, pasé, i tak ale kmenový jezdec King’s Lynnu Stars návrat k českým agregátům zvažoval: “Od Jawy jsem neodešel kvůli tomu, že bych s tím měl nějaké problémy. Jezdil jsem v té době polskou extraligu a tam to měli dané tak, že junior, který se učil zatáčet, měl Jawu, a když začal tahat, tak mu dali GMo. A takhle se koukali i na mě. Já si myslím, že jsem měl od Oldy Řezníčka Jawy Souboj Filipa Šitery a Nicklase Porsinga při Zlaté přilběna velmi dobré úrovni. Jenže pak jsem pro Jawu udělal nějaké výsledky a podpora z jejich strany nebyla skoro žádná. A jezdci z Grand Prix měli první poslední. Tak jsem si říkal, když nemám žádnou podporu, proč nezkusit GM. Jezdím na něm do teď. Hodněkrát jsem přemýšlel, že bych se vrátil, ale viděl jsem, jak to tam chodí. Protože pan Grepl, který má klubové Jawy, říkal, jaké má s nimi problémy. Člověk, který má oblíbený motor, nemůže čekat měsíc na válec. To byl jediný důvod, proč jsem k Jawě nešel, že by byl problém s náhradními díly. Na GMo se tady seženou díly snadněji než na Jawu. Chtěl jsem to vyzkoušet, půjčit si od Milíka Jawu, ale pak z toho sešlo, i proto že jsem tenhle rok změnil ladiče. Uvidíme příští rok. Myslím, že to není až tak v těch motorech, spíš ve mně.“

I když chválí ladění motorů JRM z dob minulých, nechce se Filip Šitera příliš pouštět do diskusí o tom, kdo mu připravuje motory nyní: „Nechtěl bych se o tom moc zmiňovat. Zkoušel jsem si ty motory dělat i sám, ale nechci to takhle rozebírat. Ne, že bych nebyl spokojený s jedním nebo s druhým, ale prostě jsem udělal změnu. To se děje v ploché dráze i jezdci z Grand Prix mají víc ladičů. Prostě jsem udělal změnu a uvidíme, jak to bude příští rok.“

V době, kdy vznikaly tyto řádky, neměl bývalý jezdec Atlasu Wroclaw příliš jasno o svých působištích v roce 2013: „Přemýšlím o té Anglii, protože dráhy v Premier League jsou někdy hodně náročné a mně to na nich moc nešlo. Uvidím, jak to bude s Polskem, když na sobě hodně máknu, tak tam mám domluvené tréninky a uvidím, co bude.“

(Foto: Petr Makušev, Wojta Zavřel, archiv Filipa Šitery.)

Zanechte komentář: