Extraliga družstev – pravidla pro rok 2013

Autor článku:

ceska-republika.pngS blížícím se startem nového ročníku domácí ligové soutěže se množí také dotazy, jakým systémem se vlastně letos Extraliga družstev pojede, nebo k čemu přesně slouží v neděli uveřejněné bodové průměry. Pojďme se na to tedy alespoň ve zkratce společně podívat.

Závody extraligy se stejně jako v uplynulých třech sezonách pojedou systémem dvojutkání „tým proti týmu“, přičemž pro rok 2013 jsou přihlášena čtyři družstva – PSK Olymp Praha, AMK ZP Pardubice, PDK Grepl Mšeno a AK CEREAS Slaný.

Každý z těchto týmů již podal svou základní ligovou soupisku, ze které si bude vybírat jezdce, které nasadí do závodu. Soupisku je možné dále rozšiřovat a to do 30. června neomezeně a od 1. července už jen se souhlasem všech soupeřů.

Bodové průměry

Každému jezdci na této soupisce je pak přidělen bodový průměr na jednu jízdu. Pokud jezdec absolvoval v loňském ročníku deset a více jízd, bude to jeho skutečný bodový průměr z roku 2012. Pokud absolvoval v roce 2012 devět a méně jízd, ale deset a více jízd absolvoval v sezoně 2011, bude použit bodový průměr roku 2011.

Pokud nesplnil kritérium deseti jízd ani v jedné z těchto sezon, nebo je zapsán na soupisku poprvé, získá bodový průměr takto:

  1. stálý účastník seriálu GP 2,50 bodu;
  2. jezdec držitel licence vydané jinou národní federací, který není stálým účastníkem seriálu GP 2,00 body;
  3. jezdec s licencí vydanou FMS AČR 1,00 bod.

Jezdci, držiteli české licence, který dosáhl bodový průměr nižší než 0,5 bodu, bude přidělen bodový průměr 0,5.

Cizinci

I letos bude moci každý tým pro závod extraligy použít nejvýše dva zahraniční hosty, nejmenší možný počet jezdců týmu pro závod je šest.

Rozpis jízd

Velké změny nás ale čekají v systému soutěže, která se pojede podle modelu švédské ligy. Každý jezdec musí v závodě (s výjimkou odstoupení pro zranění) absolvovat nejméně 3 jízdy.

Systém Extraligy družstev 2013

Číslo uvnitř buňky znázorňuje pozici na startu. V jízdě číslo 15 startují jezdci na základě nominace manažerů svých týmů.

Tvorba startovní listiny

Nově platí, že startovní čísla 1,3 a 5 u domácího týmu a 8, 10 a 12 u týmu hostí musí být obsazena jezdci se třemi nejvyššími bodovými průměry v sestavě (o nasazení jezdců rozhoduje manažer družstva). Na tyto pozice nemusí být nasazen jezdec juniorského věku, který bude startovat s číslem 6, nebo 7 u domácího týmu, resp. 13 nebo 14 u týmu hostí.  V případě, že bude mít shodný bodový průměr více jezdců, rozhoduje o startovních číslech manažer.

Startovní číslo 6 u domácího týmu a 13 u týmu hostí musí mít jezdec s českou licencí a to buď junior, nebo senior s nejnižším bodovým průměrem z celého družstva.

Startovní číslo 7 a 14 musí být junioři s českou licencí, musí startovat ve všech svých programových jízdách (1-14) a může být nahrazen opět jenom juniorem s českou licencí.

Hosté musí sestavu nahlásit nejpozději 49 hodin před začátkem závodu, domácí 48 hodin. Po této uzávěrce smí udělat už pouze jednu změnu s výjimkou prokazatelného zranění jezdce po nahlášení sestavy nebo při neúčasti jezdce z důvodu vyšší moci.

Zastupování a nahrazování zraněných jezdců

Pokud má družstvo zraněného jezdce, může nově použít v závodě takzvané zastupování jezdce. Jezdec je zapsán do sestavy týmu se startovním číslem 1 – 5 u domácích nebo 9 – 12 v týmu hostí v souladu s pravidly o bodovém průměru a nelze zastupovat jezdce s čísly 6, 7, 13 a 14. Za tohoto jezdce pak jezdci základní sestavy (startovní číslo 1 – 5 u domácích nebo 9 – 12 v týmu hostí) s bodovým průměrem shodným nebo nižším než zastupovaný jezdec mohou absolvovat jednu jízdu navíc, tuto jízdu navíc může absolvovat i jeden jezdec s nejbližším vyšším bodovým průměrem v sestavě. Ve zbývajících jízdách pak tohoto jezdce nahrazují náhradníci družstva.

Místo zastupování jezdce může tým do závodu, v případě zranění jezdce ze své soupisky nasadit hostujícího jezdce ze základní soupisky jiného týmu.  Tento jezdec není považován za hosta. Tento nahrazující jezdec nemůže mít v soutěži vyšší bodový průměr na jízdu než nahrazovaný jezdec a toto pravidlo se týká výhradně jezdců s českou licencí. Zraněný zastupovaný jezdec se pak v následujících 5 dnech nesmí účastnit žádného jiného závodu, jinak budou jím získané body odebrány a výsledek závodu upraven.

Taktická rezerva a taktika „JOKER“

Limit bodů pro zastoupení jezdce taktickou rezervou zůstává na šesti bodech,  „žolíka“ může manažer nasadit až pokud jeho družstvo prohrává o 10 a více bodů.  Nově bude jezdec, který pojede jako „žolík“ startovat se zeleným povlakem na přilbě.

Body do celkového pořadí a systém play-off

Za vítězství v závodě jsou stejně jako v minulosti připisovány dva, za remízu jeden a za prohru žádný bod. Po odjetí vzájemných závodů dvou družstev doma – venku se sečtou body jednotlivých družstev získaných v rozjížďkách a družstvo, které v těchto závodech získalo větší počet bodů, si do celkové klasifikace připočítá jeden bonusový bod.

Pokud některé družstvo k závodu nenastoupí nebo nastoupí s menším počtem jezdců (pět a méně), prohrává v závodě automaticky 40:0.

Po odjetí všech závodů první části soutěže, ve které se uskuteční vzájemné souboje účastníků na domácích a hostujících drahách, bude stanoveno pořadí podle bodů získaných za výsledek závodu.

V případě rovnosti bodů rozhoduje:

  1.   Lépe bude klasifikováno družstvo, které ve vzájemných závodech těchto družstev získalo více bodů.
  2.   Lépe bude klasifikováno družstvo, které ve vzájemných závodech těchto družstev získalo více bodů v jednotlivých jízdách.
  3.   Vyšší rozdíl ve skoré ze všech závodů v soutěži

Do druhé části soutěže postupují týmy na 1. – 3. místě po první části soutěže.

Tým na prvním místě postupuje přímo do finále, týmy na druhém a třetím místě se utkají v jednom semifinálovém závodě na dráze lépe umístěného týmu o postup do finále soutěže. Do finále postupuje vítěz tohoto závodu.

Ve finále se utkají vítěz první části soutěže s lepším týmem ze semifinálového závodu. Finále soutěže se uskuteční na obou drahách finalistů soutěže. Vítěz základní části si volí, zda se první závod uskuteční na domácí nebo na hostující dráze.

Pokud ve druhé části soutěže dojde po skončení vzájemného utkání (v případě finálového závodu doma – venku, po skončení druhého utkání) k bodové rovnosti obou týmů, následuje dodatková jízda jednoho jezdce z každého týmu o určení vítěze.

Vítěz finále se stane Mistrem České republiky, poražený finalista obsadí druhé místo, poražený semifinalista místo třetí.

One comment

Zanechte komentář: