Přebor končí v Pardubicích

Autor článku:

ceska-republika.pngpardubice2013_1.pngPosledním závodem v Pardubicích skončí letošní ročník domácího přeboru jednotlivců. Na východ Čech přijede patnáct Čechů a Slovák Dominik Slezák bojovat o poslední body letošní sezony. Na čele jsou zatím Ronny Weis a Filip Šitera, ale ani jeden z nich v Pardubicích startovat nebude, rozhodovat se tak bude nejspíše mezi pražskými Zdeňkem Holubem a Josefem Francem. Závod začíná netypicky v 10 hodin dopoledne.

Startovní listina:
1 Václav Milík
2 René Vidner
3 Luboš Velinský
4 Filip Hájek
5 Michal Škurla
6 Zdeněk Holub
7 Michal Klein
8 Krzysztof Nowacki
9 Patrik Mikel
10 David Štěrovský
11 Michaela Krupičková
12 Ondřej Smetana
13 Josef Novák
14 Dominik Slezák (SK)
15 Jaroslav Petrák

15 comments

  1. Já jsem jen obyčejné divák, ale mě se nelíbí jak to VV ploché dráhy vede. Už jsem to tu několikrát psal a taky jsem dostal tady za to vynadáno, ale neodpustím si to znovu a dole na závěr jsem přidal nějakou praktickou zkušenost odjinud. U nás – hodně závodů, stagnující počet drah a každý jezdí všechno, nehledě na nějakou rozdílnost ve výkonosti, jedna třída 500 cm – hlavně že je to startovné.
    Jedním takovým sportovním paskvilem je u nás právě přebor, který byl původně koncipován pro slabší jezdce.
    Špička jezdí se slabými a celkovému vítězství stačí dvě účasti v
    celém seriálu.

    Tady se můžete podívat co dělají pro větší počet jezdecké základny a drah a klubů angličané. http://www.formulagrasstrack.com/ Zlevňují, zjednodušují. Jenom tady v té formuli mají základnu na 60 jezdců, 9 až 12 závodů v seriálu a určitě nestačí k celkovému prvenství dvě vítězství. Jezdí to s 125 cm motory Honda, kdo nemá ambice tak se určitě závoděním skvěle baví, kdo má ambice přestoupí do nějaké silnější třídy. Jezdí se na loukách mezi ovcemi, viz galerie. Takových luk tu také máme spoustu a určitě by nejeden tatík nějakou takovou motorku pro synky, nebo pro sebe taky finančně spíchl. Navíc by mohli přijít diváci i v místech jako jižní Čechy, nebo Hané , kde závody na ploché dráze neviděli už několik desítek let. Kdyby VV ploché dráhy rozjel nějaký takový projekt pak bych si teprve začal myslet, že pro rozvoj tohoto sportu něco dělají. Vytahovat se stále výkony jednoho Venci Milíka nestačí.

  2. Nu kupředu Haná! Pojďme bačům ty ovce popohnat na motorkách. To bude dííívadlo! Tak kdo bude ten skvělý promotér co do toho vrazí prachy a pak se bude třást strachy!:)Tudy opravdu, ale opravdu cesta nevede. Vím, že jsem si to teď u Vás asi polepil, ale nějak ve skrytu duše doufám, že to nemůžete myslet vážně a tak jsem zvolil tento ležérní tón. Neboť odpovídat na to s plnou vážností již nedovedu.

  3. Některým reakcím na můj komentář jsem neporozuměl, to jako že ti angláni jsou blbci a dělají to špatně, že mají vedle speedway ještě grasstrack a jezdí to v několika objemových třídách a jednu z nich mají dostupnou takřka pro každého ?
    U nás se slušně rozjela ledová plochá dráha na přírodních tratích. Tím se závody dostanou do zajímavých míst, které nejsou někdy zrovna baštou ploché dráhy. Problém bezpečnosti diváků musí být u ledové na rybnících a jezerech řešen na stejném principu jakou u závodů na trávě na přírodních tratích. Dopad do ekologie je v obou případech obdobný a pokud se jede na stejné dráze 1 až 2 závody do roka, tak asi nijak závažný. Navíc si myslím, že majitelé crosek a endur, kteří se prohání volně po přírodě a nikdo na ně nemá s nimi udělat pořádek, té přírodě dají zabrat daleko víc. Ve prospěch závodů na trávě mluví to, že se u nás spíš najde louka než zamrzlý rybník, protože s tou zimou to je různé.
    Myslím si že ledová plochá dráha, grasstrack, speedway, langbahn patří všechny do plochodrážních sportů a netvářil bych se, že jedna disciplína je lepší druhé. Pokud chcete členskou základnu jezdců a klubů , tak zájemcům musíte nabídnout i nějakou ekonomicky únosnou alternativu polchodrážních sportů. Podle mě není rozumné zakonzervovat podobu naši ploché dráhy do 10 speedway stadionů, z nichž některé skomírají a asi 30 aktívních jezdců, kde i ti nejslabší figurují v sestavách nejvyšší ligy, protože není z čeho jezdecky brát. Mám pocit že se u nás vedení ploché dráhy vzhlédlo hlavně ve speedway a lize družstev.

    1. Rozumnou alternativou pro mne je Falt track a kolik to má odpůrců. Prostě to není plochá dráha, ale její mnohem levnější alternativa. S ledovou plochou dráhou je to úplně jiná storry. Znovuvzkříšení této disciplíny bylo započato v roce 2005 v Divišově kde se odjel Golden Spike a MČR. A jelikož je to velmi nákladné uzpůsobit plochodrážní stadion na ledovou plochou dráhu tak již jsme to neopakovali. Zamrzlé plochy jsou proto ideální variantou, zvláště pak když v celé ČR není jediný stadion s chladicím zařízením kde by se ledová plochá dráha mohla jet. Ale to co vy navrhujete je pravý opak. Místo na stadionech jezdit na louce to je grasstrack, který se ve své vrcholné formě opět jezdí na stadionu.

  4. Falt track je rozumná alternativa, ale organizace závodu a vzhled motorek moc plochou dráhu nepřipomínají a na krátkých drahách je to nepřehledné, pole jezdců se moc roztáhne – to možná vadí. Pokud ale v té nejrychlejší třídě sedne na stroj plochodrážník, tak je to celkem pohledný frkot. nicméně počet míst kde se jezdí plochá dráha to moc nerozšíří, jezdí se většinou na plochodrážních stadionech, přinese to lepší využití těch stadionů. Kdežto ledy a grasstrack přináší nové terény, nová místa, nové diváky, možná nové zájemce o ježdění – o to jde. Chápu, že vrcholné podniky pro tisíce lidí se nepořádají na louce, ale nějaký podřadný závod, kde přijde pár příbuzných a známých jezdců té nejnižší úrovně, tam se to na louce nebo rybníku musí vyplatit. Já vaše stanovisko k bezpečnému pořádání závodů znám a chápu a tuším Chabařovice se z nějakého průšvihu hrabali dost dlouho. Na druhou stranu upřímně nedovedu pochopit, proč to v anglii, v holandsku na takových loukách jde a u nás ne. dOBŘE, NĚKDO MŮŽE NAMÍTNOUT, ŽE nemají tak přísné předpisy, nebo řeknou, tak si ty osle zkus sám a já sklapnu, protože předpisy neznám a nemám pořadatelské schopnosti. Nicméně to zrnko pochybnosti proč tam jo a u nás ne, ve mně zůstane. Kdysi na silnicích také zatrhli přírodní okruhy a teď se k ním vrací. Je to prostě levnější. Mnohdy divadlo musí přijet za diváky a ne stále diváci přes půl republiky za divadlem. Tedy pokud chce divadlo hrát, mít diváky a utržit peníze. Žádné divadlo se neuživý jen stálou scénou, ale musí na zájezdy. To je jakýsi příměr k ploché dráze. Já bych tomuhle sportu moc přál jeho rozvoj a víc diváků, ale pokud se tak neděje tak je zřejmě v jeho způsobu organizace nějaká chyba. Diváka to většinou nemrzí, najde si jinou kratochvíli. Koho by to mělo mrzet je VV ploché dráhy a činovníky klubů, jezdce,kteří už do toho něco investovali a je těžké od toho odejít. Tak se na mně nezlobte za moje názory, protože i já jako všichni ostatní mám spoustu možností jak se zabavit jinak, pokud pro mě tu plochou dráhu neuděláte rozumně dostupnou – tedy občas se pojede v rozumné vzdálenosti od mého bydliště a občas to uvidím třeba v TV nebo na PC. Bude to mít nějaká smysluplná pravidla, sportovního ducha a jakousi dramatickou zápletku – kdo bude vítězem, kdo se za jakých podmínek na koho může dotáhnout, případně jaké je pozadí úspěchu či neúspěchu. No a to se poslední dobou s ploché dráhy vytrácí viz okresní přebor – u toho ta naše diskuze začala. Já bydlím v blízkosti 300 tisícové Ostravy, ta je nedaleko plochodrážně rozvinutého Polska. Dovedu si představit jakýsi záměr vybudovat středisko ploché dráhy v této oblasti, třeba za jezdecké a divácké podpory Poláků. Takové a podobné snahy prostě nejsou. Řvoucí motorky v blízkosti ostravského letiště by asi počítám příliš nikomu nevadili, když nevadí Dny NATO. postrádám projekty na podporu rozvoje ploché dráhy. I když třeba nejsou prachy, tak by aspoň neměly chybět myšlenky a cíle. Samozřejmě odpověď tuším, za těch podmínek toho mají činovníci ploché dráhy plné kecky a jsou rádi, že je to alespoň takhle. Howg

  5. Tedy když to napíšu stručně, zajímavá myšlenka, závody na loukách a aby mohl závodit prakticky každý kdo má motorku. Když se nebudu zabývat závažnou otázkou bezpečnosti, pak by to bylo jistě zajímavé pro rádoby závodníky. Na loukách by se se svými motocykly pořádně vyřádili a nemuseli by pak blbnout v provozu na silnicích. Daleko slabší by to bylo s diváckou kulisou. Když by diváci viděli úroveň závodů, chodilo by jich nanejvýše tolik jako na fotbalovou pralesní ligu. Úroveň obou sportů by byla srovnatelná.

    Jinak v žádném případě nejsem odpůrcem závodů na trávě, pamatuju výborné závody na letišti Kbely. Ale tráva vyžaduje kvalitní jezdce, pak ty závody jsou pěkné. Jestlipak by se i nyní vešel ovál do Pardubic na dostihové závodiště?

  6. Ve sportu to chodí tak, že na většinu těch utkání nižší úrovně se prostě koukat nedá, pokud sám divák třeba ten sport nedělá, nebo tam nemá někoho blízkého. Většinou se dá dívat jen na nejvyšší soutěž a třeba horní polovinu tabulky. Ale bez velké členské základny a základny bývalých sportovců, dnes v roli organizátorů a arbitrů se žádný sport do nebe nevyškrábe. Kolik neumělů vždy vychází na jednoho světového sportovce! To neznamená, že ti neumělové nejsou v pralesní lize šťastní.
    Já jsem chtěl jen říci, že v ČR je divácký potenciál ploché dráhy – alespoň jsem o tom přesvědčen, ale jen tehdy, když si ho ta plochá dráha najde a osloví ho. A to se neděje.
    V dnešní komerční době je úspěšný jen ten sport, který je divácky hodně sledovaný a na to by se mimo jiných souvislostí také nemělo zapomínat. Zřejmě to nejde v počátku i bez nějakých kompromisů, např. méně kvalitní dráhy.

Zanechte komentář: