Osobní výběr ze zahraničního tisku

Dostala se mi do rukou příloha polských novin Przeglad sportowy tzv. „Skarb kibica“ neboli Informační poklad pro plochodrážního fanouška. Je tam celá řada informací o jednotlivých klubech včetně délky dráhy, rekordu, o všech závodnících včetně jejich loňského bodového průměru hodnocení expertů atd. Mě však zaujaly informace o finančních rozpočtech klubů pro rok 2017. Jsou velice zajímavé. A dávají tušit, které kluby budou v letošním roce bojovat nejvýše.

Všechny uváděné částky jsem pro přehlednost přepočítal na Kč.
Nejbohatším klubem je Gorzow s rozpočtem 68 mil. Kč, následuje Zielona Góra 65 mil., Toruň a Leszno s 62 mil. a Wroclav s 49 mil. Kč. Ještě finančně nejslabší klub v polské druhé lize Krakow má pak rozpočet 9 mil. Kč. Jsou to částky na naše poměry určitě úctyhodné. Z velké části to jsou pochopitelně prostředky od sponzorů. V Polsku jsou však výraznou finanční podporou i příjmy ze vstupného. Na nejlepší kluby chodí okolo 10 tis. lidí, což při průměrné ceně vstupenky 40 PLN a cca 10-ti ligových závodech představuje částku 26 mil. Kč.
S tím souvisí i výše výdělku jednotlivých jezdců. K dispozici jsem měl údaje cca 5 let staré, ale myslím, že se moc nezměnily. Pochopitelně každý jezdec má smlouvu a bodovné jiné. Ale pokusím se o určité zprůměrování. Takže nejlepší jezdci v polské lize inkasují za bod v průměru 25 tis. Kč (1 000 Euro). Tzn. že závodník s 15-ti body si přijde na dobrých 375 tis. Kč za závod. K tomu je potřeba přičíst i paušál za příjezd, který se pohybuje v rozmezí 25 – 100 tis. Kč. Špičkoví jezdci nejen z GP pak požadují ještě klubový sponzorský dar na celou sezónu kolem 2 mil. Kč. Ale i v průměrném druholigovém týmu jsou slušné peníze a za jeden bod se částka pohybuje kolem 7,5 tis Kč tedy za závod s 10 body kolem 80 tis. Kč. Na naše poměry dost nepředstavitelné. Vždyť také zahraniční jezdci, když se chystají do Polska říkají, že „jedou do bankomatu“.

Napsat komentář