Mechanikem…na plný úvazek 5

Autor článku:

Jakub Růžička: „Když jsem viděl plochou dráhu poprvé, byl jsem ohromený“

Dnešní mechanik na plný úvazek vychází z jednodenním zpožděním, ale snad to vynahradí povídání Jakuba Růžičky. Jakub se ve své kariéře mechanika na plný úvazek dostal od Edy Krčmáře až do světa velké ploché dráhy. Jeho služba už totiž pátým rokem běží u nejlepšího slovenského jezdce historie ploché dráhy na Slovensku Martina Vaculíka.

Speedway Fakta:
1. Pamatuješ si, jak ses poprvé potkal s plochou dráhou a kde to bylo?

Jakub Růžička:
„S plochou dráhou sem se poprvé potkal jako malý kluk když mě můj děda vzal na závody myslím okolo 10 let sem mohl mít a bylo to v mém rodném městě ve Slaném.“

Začátky zažil Kuba u Edy Krčmáře

Speedway Fakta:
2. Učarovala tě plochá dráha na první pohled a chtěl ses stát závodníkem?

Jakub Růžička:
„ Když jsem viděl plochou dráhu poprvé, byl jsem ohromený. Strašně se mi to líbilo. Ta rychlost, akce, adrenalin, hluk a ta vůně to bylo užasný. Ano, už od prvního pohledu jsem věděl, že chci jezdit. Jen to pro mě bylo strašně těžký začít. V rodině nikdo nejezdil, nebyly na to peníze a z rodiny nikdo neměl čas, aby mohl se mnou začít.“

Příprava před roztlačením na dráhu v Pardubicích

Speedway Fakta:
3. Jezdil si někdy plochou dráhu, nebo si hned začal dělat mechanika?

Jakub Růžička:
„Plochou dráhu jsem nikdy nejezdil. Jak už jsem říkal při minulé otázce, nebyla možnost. V podstatě jsem, ale začít jezdit málem začal. Když už jsem byl starší okolo těch 15 let. Bohužel to vše nedopadlo jak mělo a mezitím jsem se poznal s Edou Krčmářem. Nejdřív jsme byli kámoši, později jsem mu začal chodit pomáhat jako kamarád a strašně mě to bavilo a chytlo. Tak to pak dopadlo, že jsem sním zůstal a začal jezdit později i na závody. Byl jsem moc rád, že jsem u plochý dráhy alespoň jako mechanik .“

Speedway Fakta:
4. Závodníkem si nikdy nebyl, vyzkoušel sis aspoň na tréninku jaké to je být plošinářem?

Jakub Růžička:
„ Na tréninku ani tak ne.Spíš na konci sezony, když byla nějaká rozlučka tak jsem se svezl.“

Mezi Jakubovy šéfy patřil i Roman Čejka

Speedway Fakta:
5. Kdo byl tvým prvním šéfem a u koho všeho si pracoval jako profi mechanik?

Jakub Růžička:
„První jezdec, u kterého jsem začal byl Eda Krčmář jak už jsem vzpomínal. S Edou jsem jezdil po závodech asi 4 roky myslím. Mezitím jsem pracoval např. u Romana Čejky chvíli a potom jsem byl párkrát pomoct klukům, když potřebovali (Luboš Tomíček, Zdeněk Holub, Ondra Smetana, Martin Málek a Michal Dudek. Momentálně jsem 5 rokem na Slovensku u Martina Vaculíka.“

Speedway Fakta:
6. Kdo bude letos tvým zaměstnavatelem?

Jakub Růžička:
„ Jak jsem uvedl v minulé otázce, je to už pátým rokem Martin Vaculík, kde jsem moc spokojen.

Martin Vaculík, světová hvězda speedway je Kubovým šéfem již pátým rokem

Speedway Fakta:
7. Jsou jezdci nároční na své mechaniky, nebo ti v přípravě motorek plně důvěřují?

Jakub Růžička:
„ Nároční? Plochá dráha pro mechanika je celkově náročná. Je strašně hodně věcí, které máme na starost a vše musí být na 100 procent uděláno. Povím to tak. Mě osobně, vždy všichni důvěřovali, a když kvalitně odvádíš svou práci, tak jsou všichni spokojený a není důvod, aby vznikal nějaký problém.“

Speedway Fakta:
8. Kdo byl ve tvé kariéře mechanika nejpřísnějším šéfem a naopak kdo byl tím nejpohodovějším?

Jakub Růžička:
„ Ať sem pracoval pro kohokoliv, tak jsem vždy s každým vycházel v pohodě. U ploché dráhy to není jako někde ve fabrice (smích).“

Tým Martina Vaculíka

Speedway Fakta:
9. Můžeš nám stručně popsat týden profesionálního mechanika od pondělí do neděle?

Jakub Růžička:
„ V pondělí ráno se vracíme z polské ligy do Žarnovice, kde máme dílnu. Postupně vyložíme celé auto a všechny věci, od nářadí po všechno co používáme. Očistíme a uklízíme do dílny čisté na místo. Po tomto čistícím procesu se dáváme do očisty motorek. Vždy se snažíme, aby jsme všechno zvládli umýt v ten den. Někdy, když máme tři motorky a ještě věci z grand prix, tak nestihneme a musíme dodělávat v úterý.

V úterý ráno ještě rychledokončujeme co jsme v pondělí nestihli.Potom většinou leštíme a skládáme motorky.

Ve středu většinou uklízíme auto a doděláváme věci co je potřeba. Někdy si Martin v Žarnovici i zatrénuje.

Čtvrtek všechno balíme chystáme na výjezd. Záleží podle situace, jestli máme Grand Prix přes víkend, nebo jen polskou ligu. Večer pak odjíždíme buď trénovat do Polska před ligou a nebo máme pátek trénink Grand Prix, po kterém je znovu potřeba všechno umýt nachystat na novo.

V sobotu jsou závody Grand Prix. Po závodech přejíždíme do Polska na nedělní ligu a v neděli ráno před ligou musíme na rychlo vše umýt a složit motorky. Odjezdíme ligu a jedeme domů. A tak je to celou sezónu stále dokola . “

Porada týmu s Martinem v průběhu závodu polské ligy v barvách Gorzówa

Speedway Fakta:
Díky za rozhovor a přejeme hodně štěstí v nové plochodrážní sezóně tvému týmu.

Jakub Růžička:„ Já děkuji za rozhovor a všechny zdravím.“

Na motocyklu se Kuba ukáže jen při závěrečných rozlučkách se sezónou

foto: Vojta Zavřel, Michal Krupa, Tomasz Jocz a FB Jakuba Růžičky

Zanechte komentář: