Petr Moravec: "Extraligu musí jezdit tři Češi."

Autor článku:

moravec_petr.JPGceska-republika.pngV tomto příspěvku Vám přinášíme slibovanou druhou polovinu rozhovoru s předsedou VV SPD Petrem Moravcem, který pro Vás, čtenáře serveru speedwayfakta.cz, hodnotil vystoupení reprezentačních družstev, hovořil o postavení ploché dráhy vůči českým médiím nebo nastínil, které mezinárodní závody bychom mohli vidět v České republice v sezoně 2011.

MK: Na začátek povídání o reprezentaci mohl byste prosím zhodnotit tři vystoupení reprezentačních družstev? Nejprve MSJD v Plzni.
PM: Tam měla Austrálie obrovský zájem postoupit do Rye House. Mluvil jsem s polskými činovníky Markem Cieslakem nebo předsedou polské PD Piotrem Szymanskim. Ti měli z Austrálie obavu v Rye House. Poláci proto jeli v Plzni tak, jak jeli,tedy naplno a až do konce, s úkolem sebrat Austrálii co nejvíc bodů. Protože podle nich by Austrálie v Rye House vyrostla ještě o třídu výš, měli z ní obavy právě na té krátké anglické dráze. To se jim nakonec povedlo, protože z  druhého semifinále postoupilo Dánsko a Švédsko. V loňském roce jsme byli v obou finálových závodech juniorů stejně jako Dánsko, Švédsko a Polsko. Možná jiná situace by byla, kdybychom ty závody jeli na velké dráze v Pardubicích, kde se Seveřany dokážeme měřit. Nevím, jak by to bylo s Australany. Čekal jsem víc bodů a vyrovnanější závod s Austrálií, ale ta je v tuhle chvíli hodně silný tým. Je to o tom, kde jsme, nahoře v juniorské kategorii je pět zemí, určitě ne Velká Británie, která těžila z toho, že finále jede doma.

MK: MSD v Gorzowě.
PM: Já už jsem to říkal několikrát. V tuhle chvíli existuje šestice zemí, které patří mezi elitu. My k ní v tuhle chvíli bohužel nepatříme. Náš výkonnostní cíl je probojovat se do SWC a něco s tím mančaftem udělat, zkusit ho omladit. Přiznám se, čekali jsme, že to v Gorzowě nebude takový výbuch, že kluci tam těch bodíků udělají víc. Ale vezměte si, že Martin Málek jel poprvé takový závod se spoustou závodníků, na které se kouká jen na tribuně. Zdeněk Simota se vrací po zranění. Klukům Drymlům ten závod nevyšel. Na druhou stranu, startovalo tam pět našich závodníků, kteří v hodnocení naší extraligy byli nejvýš. Měl jsem daleko větší strach z Abensbergu, protože sílu současného německého týmu znám. Stejně jako znám sílu lotyšského týmu a vůbec ploché dráhy ve východní Evropě. Takže tam jsem to považoval za úspěch, že to kluci zvládli a probojovali se mezi osm nejlepších zemí světa. Při neúčasti Emila Sajfutdinova jsem trošku věřil v zázrak, i když správný předseda má věřit. Při tom kurzu, který na naše jezdce vypsaly sázkové kanceláře, jsem si i vsadil, že bychom na ty Rusy mohli mít, ale ta realita byla úplně jiná, byla vidět na dráze. V podstatě jsme udrželi loňské pozice.

MK: MEJD v Divišově.
PM: V bronz jsem věřil absolutně, protože Ukrajina má dva silné jezdce – Kobrina a Cukanova, kteří tady byli oba. Jsou to vynikající závodníci, ale zbytek týmu, ať už je to Borysenko nebo kdokoli z těch dalších, kteří by, kdyby měli v pořádku víza nebo počítali s postupem, se sem dostavili, tak by našemu týmu problém dělat neměli. To, že jsme tak dlouho bojovali o stříbro, které nám uteklo o defekt Vaška Milíka, který udělal mezi námi a Švédy tříbodový rozdíl. Kapánek víc jsem čekal od Honzy Holuba, který v celém závodě porazil akorát Borysenka, protože ostatní nedojeli. Na dvojici Milík – Holub to mělo ležet, a kdyby se tohle povedlo, tak bylo i to stříbro. Bronz je zasloužený a stříbro by bylo nadstandard. Člověk musí zůstat na zemi, to stříbro bylo strašně blízko, ale ten bronz je v téhle kategorii reálný.

MK: Jste spokojen s prací, kterou odvádí Milan Špinka na pozici trenéra státní reprezentace?
PM: Milan Špinka má obrovskou autoritu u mladých a nejmladších. Je těžké říkat spokojen nebo nespokojen. Myslím, že s tím materiálem, který má, doufám, že se závodníci neurazí, když to říkám takhle, dosahuje maximálních výsledků. Nemyslím si, že problém české ploché dráhy je v manažerovi národního týmu. To určitě ne.

PM: Jste spokojen s novým systémem extraligy?
PM: Já musím říct, že pro mě by byla největší katastrofa, kdybychom se vrátili k tomu, k čemu to v jednu chvíli vypadalo – k systému na 16+4 jízdy. Protože to byl systém, který byl vloni po jednáních VV a zájmech klubů extraligy na stole a vlastně padal systém na 25 jízd. Já si myslím, že v  závodě musí startovat alespoň tři čeští závodníci. Protože pokud český závodník nebude mít příležitost jezdit, tak se na to vykašle a zjistí, že to pro něj nemá cenu. Kdyby prošel systém na 16+4 jízdy, tak by měli problém dostat se do sestavy takoví jezdci jako ve Slaném Málek, ve Mšeně by bojovali o místo Šitera s Jarošem a Topinkou a to nemluvím o Pardubicích. My bychom měli problém do toho ty naše kluky poskládat, pokud bereme, že bratři Drymlové mají svou absolutní kvalitu, tak Tomáše Suchánka nebo Hynka Štichauera bychom do toho už neposkládali. Pro mě současný sytém má svoje plus. Není to systém polské ligy, protože neuvažuje se závoděním sedmi závodníků, závodí jich pět. Když třeba Mšeno povolá Hancocka a ten se představí skoro v každé druhé jízdě, tak pro fanouška je to dobré, protože tu hvězdu vidí hodněkrát. Ve většině týmů jsou silní závodníci nasazeni na silného závodníka. Navíc je to o tom, že spousta stadionů je teď daleko víc využitá, jezdí se u nás víc závodů. V diskusích se objevovalo, že dřív lidé objeli osm závodů a viděli celou extraligu, dneska těch závodů je dvacet. Další věc je, že většina závodů se rozhodovala v posledních dvou jízdách, byly to boje do posledních okamžiků. Navíc ti kluci se učí spolupracovat ve dvojicích, což jim může pomoci v těch ligách, které se takhle jezdí. Myslím, že pro českou plochou dráhu je systém na 25 jízd, ale to jsme byli v jednu chvíli Pardubice jako jediní, kdo tenhle systém podporoval. Na konci valné hromady se ještě přidalo Mšeno, které přehodnotilo svůj původní názor. Souboj dvou družstev podpořila Praha, Plzeň a my. Pro nás to reprezentovalo tu snahu, aby se v závodě představili tři čeští závodníci, a nakonec jsem hrozně rád, že v novém systému jsme odstranili juniora na pneumatiku, který se alespoň jednou sveze. I pro kariéry závodníků, kteří se třeba nemusí nikdy s Gregem Hancockem na dráze setkat a tady s ním závodí v jednom týmu, je to hodně. Zahraniční jezdci v týmech působí v rolích mentorů a rádců. V tomhle ohledu vidím přínos té silné ekipy, kterou Mšeno má. Není tam žádný jezdec, který by neporadil. I třeba Honza Jaroš jezdí s juniory po závodech, to je pro tým obrovský přínos. Ten tým žije jednolitě. Zatímco ve starém systému by se sešlo pár individualit, letošní systém nutí jezdce spolupracovat. Manažeři mají spoustu možností něco vymýšlet. Podívejte se, jak závod od závodu roste taktizování. Jsme na začátku cesty. Vždycky je to ale na klubech, které se musí rozhodnout. Já osobně bych byl velmi nerad, kdybychom sklouzli k tomu, že by závodilo méně Čechů, protože si myslím, že bychom tím o nějaké jezdce přišli.

MK: Já osobně jsem třeba s rozpisem nespokjen. Vadí mi, že potkávají stále stejní jezdci.
PM: Ten rozpis je tak udělán, aby se potkávali jezdci zhruba stejných kvalit. Je to na manažerovi, jak to postaví. Před chvíli jsem říkal, že se hledají vyrovnané dvojice, které spolu bojují, tam i junioři jedou čtyřikrát proti sobě. Je to úplně opsaný dánský systém, takhle se jezdí dánská liga. Jediná česká úprava je přidání juniora, kterého jsme dřív měli na pneumatiku, dneska závodí v juniorské jízdě. Systém je o tom, že se na dráze poměřují stejní závodníci, s tím, že v průběhu závodu chodí proti sobě z různých drah.

MK: O jaké mezinárodní závody máte na příští rok zájem jako SPD ČR?
PM: Mělo by se opět uskutečnit finále MS na dlouhé PD v Mariánských Lázních, samozřejmě Grand Prix České republiky, ta už je podepsaná. Byli bychom rádi, kdyby tady vrcholilo MS juniorů, které by mělo mít příští rok pět závodů a mělo by opět vrcholit před Zlatou přilbou. Jestli nám bude přiděleno, o tom rozhodne úspěch divácký i toho všeho okolo letošního ročníku. V Gdaňsku bylo i vinou počasí 1200 diváků a FIM má představu, aby ten šampionát byl někde nahoře. Všechno to je o tom, jaká tady bude atmosféra, měli by tady být všichni členové plochodrážní komise motocyklové federace. Takže je to v rukách našich, jezdců a samozřejmě diváků. Tyhle závody jsou potvrzené, co se týče dalších, tak tam probíhají jednání.

MK: Je zájem o pořádání závodu SWC?
PM: SWC je specifické, že ho pořádá BSI, to je stejný případ jako Grand Prix. BSI má na tohle dost vysoké finanční požadavky a navíc oni mají zájem, aby do toho nevstupovala záležitost povinného startu domácího týmu. Takže na to má šanci čtyři až pět zemí. Ani Rusko, ani Austrálie tu šanci nemají. O kvalifikaci mluvili na rok 2012 v Divišově. Možná se zdá, že to je hodně do budoucna, ale vezměte to tak, že na rok 2011 už o tom FIM jednalo, takže do 31. ledna budeme dávat požadavky už na rok 2012, všechno je to běh na dlouhou trať.

MK: Jak postupuje SPD ve snaze rozšířit mládežnickou základnu PD v ČR?
PM: My podporujeme všechny akce, které tady jsou. I ten Markéta Cup je nějakým způsobem podpořen, ten podporuje i SCM pod vedením pana Křikavy ve Slaném, to je dlouhodobá práce. V dnešní době je těžké shánět sponzory pro nejrůznější akce. I firmy mají problémy, dříve jsme jako jednoho z největších podporovatelů státní reprezentace měli Mitas, dneska si pneumatiky musíme sami kupovat. V minulosti reprezentanti dostali nějakou materiální podporu, letos se v tomhle směru moc nedaří.

MK: Zapojujete se do jednání o výstavbě haly pro rychlobruslaře ve Velkém Oseku? Byla by možnost tam možnost tam pořádat závody ledů?
SF: Nezapojujeme, my jsme v minulosti i při jednáních s rychlobruslařským svazem říkali, že ten projekt je pro ledovou PD nesmírně složitý. Pokud ta hala vznikne, je možnost si tu halu pronajmout, pokud tam nebude probíhat nějaká rychlobruslařská akce. Ale problém je v kvalitě a výšce ledu, rychlobruslení potřebuje velmi kvalitní a ne tolik vysoký led, naopak ledová PD potřebuje 15 cm vrstvu ledu a nejde do tak, že by žili naráz rychlobruslení ledová PD. Je to hodně o finančních prostředcích, protože i ten pronájem toho stadionu by musel být pokryt sponzorem, je ale evidentně jasné, že pokud by ta dráha vznikla my bychom do toho šli, tak je tady jasný předpoklad pořádání jakéhokoli závodu mistrovství světa. Tuhle věc sledujeme zpovzdálí, říkáme ano, pokud ta hala vznikne, jsme ochotni tam uspořádat nějaké akce, ale já si myslím, že je ještě dlouhá cesta, než ta hala vznikne. Naše cesta ohledně ledové ploché dráhy je v té obrovské partě nadšenců na jedné straně kolem pana Topinky, na druhé straně kolem Honzy Peciny, kteří sem dokázali dostat nějaký ten šampionát. Dneska už Rakušané i Poláci se vzhlédli v tom, že pokud se domluvíme na termínech, je tady šance jet, bez elitních jezdců Grand Prix, ten šampionát dvojic, který jsme my vymysleli. Že ten seriál by mohl mít daleko víc závodů, že by se rozšířil i do zahraničí, ale to běh, který jsme začali a který, doufám, bude pokračovat. A věřím, že se nám v letošní sezoně povede uspořádat i individuální šampionát, který je základem všeho, ale musíte na něj najít termínový prostor.

MK: Jak byste zhodnotil mediální prezentaci PD v médiích?
PM: V téhle zemi jsou na prvním místě je fotbal a hokej. PD se dostane do médií při nejvýraznějších podnicích, jako je Grand prix České republiky a Zlatá přilba. Všechny ostatní podniky zůstávají ve stínu. Motorismu vládne u nás Formule 1, byť bez jakékoli české účasti, co se týče motocyklů tak Moto GP, tam se ještě dá říct, že ta mediální propagace je u nich dobrá. Ale přečtete si někde o mistrovství republiky silničních motocyklů? Nebo si vezměte, že o mistrovství světa v motokrosu v Lokti se psalo úplně minimálně. Takže se dá říct, že v psaných médiích jsme v jedné linii se všemi motocyklovými sporty. V otázce televizí je to hodně o finančních prostředcích, fandové mohou být v tuhle chvíli rádi, že se vysílá Grand Prix, je samozřejmě limitovaná tím, že se koná proti pilotnímu projektu České televize, kterým je fotbalová Gambrinus liga. V tuhle chvíli se dá říct, že všechny závody, kromě Cardiffu, který měl proti sobě Davisův pohár, se vysílají hned druhý den. Všechny závody seriálu GP Česká televize odvysílá. Dále jsou všechny závody umístěny na internet ČT, takže fanoušek není omezen tím, že by se musel dívat v tu danou dobu na ČT4. ČT se daří projekt těch závodů, které se vejdou do 30 minut, naposledy to bylo MEJD v Divišově, MČR je brané tak, že divák se během toho průřezu s tím závodem seznámí a vidí ho. Doba záznamů, které byly v době, kdy jedním z vedoucích činitelů ČT byl pan Jenča, tomu se podařila obrovská propagace PD, že se vysílaly extraligy a MČR v přímých přenosech, je pryč. V tuhle je chvíli je to o penězích, ty v tomhle sportu chybí, ale když se podíváme na ostatní auto a motosporty, tak nejsme jediní, kdo by mohl plakat. Když se podíváte na procenta odvysílaného času v televizi, tak PD je z motosportu hodně vysoko. Co je výborné pro českého fanouška, že může zhlédnout Švédskou ligu, kterou vysílá TV Nova. Zase ale největší zájem o plochou dráhu byl v době průšvihů, takže někdy když se po skončení závodu nic nedočtete, tak je to jenom dobře, protože to byl skvělý závod, bylo to jenom o sportu, nikomu se nic nestalo a všichni, kdo tam byli, byli spokojení.

MK: Zlatá přilba bude v televizi?
PM: Bude, samozřejmě. Zaplaťpánbůh, patříme mezi pilotní záležitosti České televize, takže Zlatá přilba bude v televizi. V tuhle chvíli je v jednání ten závod, který se koná den předtím, tedy MS jezdců do 21 let. Česká televize se chystá věnovat i dlouhé PD v Mariánských Lázních.

Zanechte komentář: