Pavel „Partyzán“ Fuksa: „Už jako dítě v kočárku jsem byl na ploché dráze“
Druhým mechanikem na plný úvazek je Pavel Fuksa, zvaný Partyzán. Bývalý jezdec Pardubic měl k ploché dráze velmi blízko už od malička, vyzkoušel si co je to být závodníkem, aby po ukončení jezdecké kariéry dělal mechanika na plný úvazek. U koho Pavel pracoval? Že to nebyly žádné „ořezávatka“ se dočtete v dnešním rozhovoru druhého dílu Mechanikem…na plný úvazek.
Speedway Fakta:
1. Pamatuješ si, jak ses poprvé potkal s plochou dráhou a kde to bylo?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Jelikož bydlím za plotem stadiónu, tak jsem se k ploché dráze dostával asi už od kolíbky. Pak už jsem jako malé dítě v kočárku byl na ploché dráze s rodiči, ale co si teprve něco pamatuji tak něco od tří let. „
Speedway Fakta:
2. Učarovala tě plochá dráha na první pohled a chtěl ses stát závodníkem?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Poprvé mě svezl na motorce Václav Milík starší, když mi byly čtyři roky. Odjakživa jsem chtěl být závodníkem.“
Speedway Fakta:
3. Jezdil si někdy plochou dráhu, nebo si hned začal dělat mechanika?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Ano jezdil. V osmi letech jsem začal trénovat na Simsonech v plochodrážním rámu. O rok později jsem si vyzkoušel stopětadvacítku a v jedenácti letech jsem už měl svou velkou motorku. V roce 2000 na podzim jsem se na ní poprvé svezl a byl to pro mne neskutečný pocit a adrenalín. Bohužel jsem se kvůli věku musel ještě vrátit ke stopětadvacítkám, což mě moc nebavilo. V té době to nebylo jako teď, žádné závody pro tuto kubaturu, jen tréninky. Ve čtrnácti letech jsem začal znovu trénovat na velké motorce a od patnácti závodit. Se závoděním jsem skončil v momentě, kdy mi uběhl juniorský věk. „
Speedway Fakta:
4. Závodníkem si tedy byl, zajezdíš si ještě aspoň někdy na tréninku?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„ Někdy v Kostěnicích a nebo v zimě na šroubcích.“
Speedway Fakta:
5. Kdo byl tvým prvním šéfem a u koho všeho si pracoval jako profi mechanik?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Už jako malý kluk jsem byl pořád na stadiónu a pomáhal klukům jako Mário Jirout, Roman Andrusiv, Pavel Navara a Oldoj Řezníčkoj (Olda Řezníček :-D), který dělal motory a já mu pořád koukal pod ruky. I na závody jsem jezdíval s klukama autobusem VTJ Racek a pomáhal s doléváním metylu třeba Radkoj Smolíkoj (radek Smolík :-D). Když jsem se v zimě 2005/2006 ještě jako jezdec připravoval na sezónu, byli ve stejné dílně i kluci Drymlovi. Pan Dryml a kluci mi řekli, že když bude potřebovat jejich mechanik Milan Panák s něčím pomoci, tak ať mu jsem k ruce a oni mi na oplátku pomůžou s díly na mou motorku. Takže jsem pomáhal celou zimu a dostal jsem mraky součástek pro sebe. Naučil jsem se jak se připravují motorky na Grand Prix v profesionálním týmu. Tímto bych chtěl moc poděkovat Milanu Panákovi, který mě dost naučil. Na prvních velkých závodech jsem byl s Lukášem Drymlem v roce 2006, když měl nemocného mechanika a jeho táta pan Dryml nemohl. Byla to polská extraliga. Lukáš tehdy jezdil za Tarnów a jelo se ve Wroclawi. Tehdy jsem poprvé zažil, co je to polská extraliga. Za Tarnów jel taky legendární Tony Rickardsson a Tomasz Gollob. Ve Wroclawi byl Jason Crump a Greg Hancock. Vživotě jsem neviděl takovou palbu. Já tam byl jako mechanik sám s Lukášem a on dělal tehdy nejvíce bodů za Tarnów. Startoval v šesti jízdách, takže to byla makačka. Třicet stupňů, betonovej stadión olympijski ve Wroclawi a já na vše sám. Lukáš dělal třináct bodů s nějakým bonusem, neměl jedinou poruchu a domů jsme jeli hrozně spokojený. Byl jsem tak unavenej, že jsem usnul hned co jsme vyjeli ze stadiónu. V roce 2013 a 2014 jsem pomáhal Václavoj Milíkoj (Václav Milík :-D) a v roce 2015 pak Hynkoj Štichauveroj (Hynek Štichauer :-D), se kterým jsem byl ve Velké Británii. Od roku 2016 jsem začal pracovat pro Maxe Fricka a u něj jsem zůstal až do roku 2017. O rok později jsem přestoupil ke Craigu Cookovi a od něj přešel k Jasonu Doylovi. Na sezónu 2020 jsem se vrátil k Maxi Frickovi. “
Speedway Fakta:
6. Kdo bude letos tvým zaměstnavatelem?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Stejně jako v loňském roce budu letos pracovat pro Maxe Fricka z Austrálie.“
Speedway Fakta:
7. Jsou jezdci nároční na své mechaniky, nebo ti v přípravě motorek plně důvěřují?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Jezdec ti musí důvěřovat, jinak by si pro něj nepracoval.“
Speedway Fakta:
8. Kdo byl ve tvé kariéře mechanika nejpřísnějším šéfem a naopak kdo byl tím nejpohodovějším?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„S nikým jsem neměl nikdy problém, že by byli nějak moc přísní. Všichni byli pohodáři. Akorát Jason Doyle je větší pedant a nervozní při závodech, ale každej je nějakej. “
Speedway Fakta:
9. Můžeš nám stručně popsat týden profesionálního mechanika od pondělí do neděle?
Pavel „Partyzán“ Fuksa:
„Když je sezóna v plném proudu, tak v pondělí ráno myjeme motorky a připravujeme se do Švédska. Ve dvě odpoledne musíš být připravenej a zbalenej a vyrazit na cestu na trajekt. V úterý ráno seš ve Švédsku, jedeš na dráhu, kde se bude večer závodit. Nejhorší je Avesta (tým Masarna Avesta) a Hallstavik (tým Rospiggarna Hallstavik), protože z trajektu je to ještě 700 km v autě. V 19 hodin jsou většinou závody. Odzávodí se a vracíme se zpět. Přijedeš domů ve středu večer, ve čtvrtek od rána myješ motorky a připravují se, by byly ready na Grand Prix trénink, který se jede v pátek jednou za čtrnáct dní. Jinak je trénink s polským klubem, nebo ligový závod. V pátek po tréninku znovu vše rozebrat a umýt. , skončíš asi ve dvě ráno, přesuneš se na hotel. V sobotu ráno před Speedway Grand Prix doděláváš detaily na motorkách a celkovou přípravu před závodem. Po odjetí SGP vše naložit do auta a hned přesun do Polska na ligu. V neděli od rána mytí a příprava motorek a odpoledne nebo večer závody. A takhle je to pořád dokola. Hromada najetých kilometrů a nepravidelný spánek.“
Speedway Fakta:
Díky za rozhovor a přejeme hodně štěstí v nové plochodrážní sezóně tvému týmu.