Jan Trojánek: „Stojaté vody jsou jedovaté.“

Autor článku:

divisov.giftrojanek.jpgZnovu po dvou letech bude dráha v Divišově hostit kvalifikační závod Mistrovství světa jednotlivců, neboli kvalifikaci o Grand Prix. Jak jsou na tom v Divišově s přípravami a jaké mají plány do dalších let nám sdělil předseda tamějšího klubu Jan Trojánek, který dále přidává podrobnosti o projektu malé dráhy, kterou má letos klub v plánu vybudovat uvnitř stávajícího oválu.

MK: Proběhly od konce loňské sezony v klubu nebo na stadionu nějaké změny?
JT: Jedno staré moudré japonské přísloví praví: Stojaté vody jsou jedovaté. A jelikož nikdo z našeho plochodrážního klubu takové vody nechce, tak je na zcela jasné, že ano.  Tak předně jsme na výroční schůzi obměnili výbor a nastínili si 01.jpgnové cíle pro léta 2012 a 2013. Možná se to zdá někomu nelogické, ale já to považuji za naprosto stěžejní věc. Bez vize, plánování a spolehlivých loajálních lidí firmu neřídíte, ale „loď si sama pluje v rozbouřených, či klidných vodách“.  A plochodrážní klub je prostě firma, která potřebuje řád. Ve třech klubových místnostech František Mann udělal novou stálou expozici ploché dráhy, a tak se budou mít návštěvníci závodů a soustředění jistě na co dívat. Na okruhu bude nainstalován manuální informační systém, který jistě ocení všichni diváci. Také startovací světla doznají změn. Zmizí obludné monstrum tyčící se v bezpečnostní zóně a nahradí je elegantní nová bezpečná konstrukce umístěná mimo výše zmíněný prostor. Opravují se lavičky, vše se natírá a cídí. Velmi důležitý a zásadní počin nás však čeká po Kvalifikaci o SGP 2012, které se v Divišově pojede 18.6.2011. Po tomto datu musíme udělat malou závodní dráhu nejen pro nové divišovské jezdce, ale i pro všechny adepty plochodrážního sportu.

MK: Jaké závody plánujete v Divišově na malé závodní dráze?
JT: Dráhu bychom chtěli slavnostně otevřít při závodu juniorů do 21 let, který se pojede 16.7.2011. Při tomto závodě chceme jet první závod ve třídě 125ccm na malé dráze v Divišově a to MČR. 17.7.2011 by pak pravděpodobně následoval Speedway Mini Cup. 13.8.2011 při Finále MČR diváci uvidí opět závod MČR ve třídě 125ccm. Závodní sezonu by pak v Divišově uzavřel závod Speedway Mini Cupu 28.9.2011.

MK: Máte v Divišově nějaké mladé závodníky?
JT: Po celou dobu, kdy řídím divišovský plochodrážní klub, jsem často slýchal, že závody jsou jedna věc, ale vlastní jezdci druhá a velmi podstatná. Ruda Uhrů mi mnohokrát říkal: „Pokud tady nebudou vrčet motorky častěji než jen na závodech, tak je to o ničem.“ No a tak se sešel den se dnem a máme tu své první jezdce. Vůbec prvním jezdcem je Matěj Vondrák, kterému je 11 let. Druhým jezdcem je Míra Drahota, kterému je 16 a má bohaté zkušenosti z motokrosu. 02.jpgZakoupili jsme starší motocykly o obsahu 500ccm a 125ccm, a tak máme zase o jednu starost víc. Tréninky má na starost Antonín Šváb starší a Ruda Uher. Touto cestou bych jim chtěl poděkovat za jejich ochotu podělit se o své zkušenosti. Také neopomenu poděkovat Leoši Klímovi z Plzně a Zdeňku Schneiderwindovi, kteří nám pomohli motorky sehnat a snaží se nám pomáhat, jak jen mohou.

MK: Probíhá v současnosti nějaká spolupráce mezi JRM a klubem?
JT: Bohužel žádná spolupráce v současné době neprobíhá. Je mi to upřímně líto, a je to veliká škoda pro obě strany. Možná nyní, když budou jezdci, se to změní, ale peníze bych si na to nevsadil. Hodně spolupracujeme se Stuhou. Máme dobré vztahy i s Jirkou Bendou ze Shupy a tak se časem ukáže, jak úzká tato spolupráce bude.

MK: Znovu po dvou letech se bude v Divišově konat kvalifikační závod MS jednotlivců, v jakém stádiu jsou přípravy?
JT: Tuto sobotu byla brigáda a to podstatné je hotové. Dráha je v bezvadném stavu a jediné co nás ještě trápí, jsou vlastní nafukovací bariéry. Ale i to snad do tohoto závodu vyřešíme. Na vše máme ještě mnoho času. Reklamní kampaň máme připravenu, sponzory zajištěny, stánky s občerstvením zajištěny a ladíme spíše organizaci závodu, abychom něco neopominuli. Dnes již víme, že budeme mít na stadionu minimálně čtyři místa s jídlem, abychom pokryli rovnoměrně celý areál a také několik míst pouze s pitím tak, aby diváci měli co největší komfort. Bývá u nás pravidlem, že máme vše čisté a příjemné a rádi bychom v tomto trendu pokračovali.

MK: Dnes už víme, že tato situace nenastane, ale co by třeba v otázce návštěvnosti tohoto závodu znamenal bojkot polských jezdců?
JT: To je poměrně jednoduchá otázka. Pro českého diváka by to znamenalo, že jeden kvalitní jezdec z Polska bude nahrazen obdobně kvalitním jezdcem z jiného státu. Pro české jezdce by to znamenalo asi relativně větší šance na postup do semifinále a pro nás jako pořadatele vůbec nic, protože polské diváky zajímá především jejich liga a pak SGP.

MK: Ve zmíněném závodě před dvěma lety jste sklidili velkou pochvalu za doprovodný program, jak 03.jpgbude vypadat letos?
JT: Doprovodný program bude obdobný. Muziku před a po závodě obstará místní dechovka, protože nechceme používat žádné další zesilovače, chceme hrát naživo a usilujeme o to, aby muzikanti byli v úzkém kontaktu s diváky. Také nechceme, aby muzika byla stěžejní, ale jen jako doplněk do pohody. Závod zahájí tradičně defilé trojkolek a motocyklů Harley Davidson. Fešná děvčata na startu jsou již samozřejmostí.

MK: V loňském rozhovoru s Petrem Moravcem, předsedou VV SPD, jsme slyšeli, že uvažujete o pořádání závodu prvního kvalifikačního kola SWC, nakonec v čerstvě vydaném kalendáři FIM na rok 2012 figurujete jako pořadatel semifinále MS jednotlivců. Jak to tedy bude příští rok?
JT: No, je to tak, jak říkal Petr Moravec. Aspoň vidíte, že předseda má vždycky pravdu nejen ve vesničce mé střediskové. Příští rok skutečně pojedeme 30. 6. 2012 semifinále MS a pro rok 2013 bychom rádi  pořádali onu zmíněnou kvalifikaci Speedway World Cupu. Přáli bychom si totiž, aby naše reprezentace jela na domácí půdě za velké podpory českých fanoušků. Chceme v Divišově jezdit pravidelně světové a evropské závody, neboť považujeme za nutné nabídnout našim divákům to nejlepší z ploché dráhy, co je v našich silách.

MK: Uvažujete do budoucna s nasazením svého mužstva do extraligy nebo 1. ligy družstev?
JT: Tady je to obdobné jako s těmi vlastními mladými jezdci. Divišov jde krok za krokem ke svým cílům. Projekt extraliga je v našem šuplíku připraven stejně jako mnohé další projekty a zcela jistě je třeba o nich diskutovat a usilovat. Extraliga totiž plně koresponduje s našimi cíli a to nabídnout divišovským divákům kvalitu nejen světovou, evropskou, ale i českou. Kdy však tenhle projekt bude opravdu na pořadu dne, se uvidí.

04.jpg

MK: Kudy podle Vás vede cesta z výkonnostní krize české ploché dráhy?
JT: Vidím, že na konec jste si nechali nejtěžší a vlastně fatální otázku. Není lehké na ni odpovědět a krátce už vůbec ne. A nejsem si jist, zda já jsem ten pravý, kdo by měl do tohoto problému vnést světlo. Jsem u ploché dráhy poměrně krátce, a i když jsem ji v dobách její velké slávy sledoval, vím toho proti mnohým ještě velmi málo. Tento rozhovor jsme začali jedním japonským příslovím a tak ho tím i zakončíme. „Jednou sám vidět, je lepší než stokrát slyšet.“ Možná více jak stokrát jsem od různých lidí od ploché dráhy slyšel, jak věci nejdou, ale jen málo slyším, jak problémy řešit a jak problémům předcházet. Mnozí se odnaučili přinášet řešení a nosí jen otázky a stížnosti. S myšlenkou v hlavě „Ono to nějak dopadne“ se nedá moc pracovat. Vidím velikou snahu v Chabařovicích a také od Zdeňka Schneiderwinda s jeho projektem Speedway Mini Cupu, co se týká mládeže. Je totiž zcela zjevné, že musíme začít od píky. Musíme rozšířit jezdeckou základnu tak, aby byla konkurence a vytvořit pro jezdce adekvátní a akceptovatelné podmínky. Je potřeba začít používat selský rozum a nevymýšlet ptákoviny a přestat vést mezi sebou žabomyší války. Lidé zapomínají, že Bůh nám dal dvě uši, ale jen jedna ústa. Máme tedy více naslouchat a méně mluvit. Můj tatínek by asi ještě řekl a více pracovat. Právě proto, že umíme v Divišově naslouchat a pracovat vznikne tam malá závodní dráha. Máme připraven vlastní projekt rozvoje mládeže v Divišově. Máme své trenéry, spřízněné duše a nasloucháme starším zkušeným plochodrážním matadorům. Snad tím trochu napomůžeme ke zlepšení nelichotivé situace mládežnické základny v ploché dráze. Dalším velikým problémem jsou finance v ploché dráze. Je zcela jisté, že jich není nikde nazbyt a každý s tím bojuje, jak nejlépe dovede, nebo jak si myslí, že je to pro něho nejlepší. A to myslím jak jezdce, kluby i českou reprezentaci. Toto téma je ještě ožehavější než předešlé, ale někdy mi přijde velmi podivné platit drahé zahraniční hvězdy v extralize a dívat se na naše naděje, jak nemají pomalu ani na dopravu natož na pořádnou motorku. Jelikož je i česká reprezentace podfinancována lehce se nám pak stane i to, že jezdec prostě za reprezentaci nejede, protože má závody třeba v Polsku, Anglii, či jinde ve světě, které mu vydělají peníze a kterým dá logicky přednost. A tak je to trochu začarovaný kruh. Když nemáme výsledky ve světě, média o plochou dráhu nemají zájem, diváci nemají motivaci vidět české hvězdy a ministerstvo nemá proč reprezentaci poslat peníze. Těch problémů v ploché dráze je na hodiny a je nesmyslné to sáhodlouze rozebírat v tomto rozhovoru. Rád se o tom pobavím s lidmi, kteří budou mít vůli věci změnit, budou umět naslouchat a přinášet prospěšná řešení. Já sám jsem veliký optimista a věřím, že se plochá dráha v Čechách odrazí od svého dna a že za několik let bude opět na výsluní. Za divišovskou plochou dráhu mohu slíbit, že jsme připraveni být v tomto úsilí nápomocni.

Foto: Wojta Zavřel a archiv Jana Trojánka

One comment

Zanechte komentář: