Velký trapas ve Varšavě

Autor článku:

S velkým očekáváním fanoušků, funkcionářů, organizátorů i závodníků se vzhlíželo k první letošní GP pořádané na Národním stadionu ve Varšavě. I když jezdci jednorázové dráhy moc rádi nemají. Celá akce však skončila jedním velkým trapasem, když tréning se nekonal vůbec a závod byl po dvanácté jízdě ukončen. Na celém paskvilu se podílely tři zásadní věci – stav dráhy, startovací zařízení a rozhodčí. Všechny tři věci jsou mimo hlavního pořadatele tzn. Polski zwiozek motorowy a kromě rozhodčího padají na dánskou firmu Speed Sport ve vlastnictví Ole Olsena, která byla pověřena přípravou dráhy.

Fotografie0944Dlužno podotknout, že naštěstí fluidum stadionu fungovalo a již jeho návštěva před pátečním tréningem stála za to. Rozlehlost a uzavřeno prostoru bez jediného sloupu je ohromující. Do toho hluk zahřívaných plochodrážních motorů před startem. Ale pak to začalo……………..

Postávající hloučky jezdců a funkcionářů na dráze krátce před 15-tou hodinou nevěstily nic dobrého. Na dráhu vyjeli jen Nicky Pedersen a Thomas Jonasson, tedy seveřané (!). Hned bylo jasné, že na dráze se závodit nedá, zejména první zatáčka se s plným plynem projet nedala. Ti samí jezdci to zkusili ještě jednou, ale výsledek byl stejný. Tréning byl tedy zrušen. Rozhlas na stadionu nebyl v provozu a početní diváci to poznali, až když jezdci balili své nádobíčko. V sobotu večer se netrpělivě čekalo na první jízdu. Ta ukázala, že dráha je jakžtakž v pořádku závodit se na ní nechá. Pro mě z nepochopitelných důvodů byl závod po dvanácté jízdě ukončen. Ano ta dráha nebyla optimální, bylo dost pádů. Ale žádné díry v zatáčkách nebyly a pády vyplývali většinou z chyb jezdců. Jezdilo se určitě na horších dráhách. Jezdci takového kalibru by si s ní měli umět poradit. Zajímavostí je, že jezdci měli po ukončení zákaz se k situaci vyjadřovat a také nepřišli s výjimkou Golloba na tiskovou konferenci. Něco mi tam prostě nehrálo.

Fotografie0949Dráhu, jak výše uvedeno připravovala dánská firma Speed Sport Ole Olsena. Měla nabídku od polských organizátorů na domácí materiál, ale byla odmítnuta s tím, že je nutno jej dovézt z Anglie, kde byl již vícekrát vyzkoušen. Je fakt, že v Polsku se GP na jednorázové dráze jela poprvé. A tak bylo 4 tisíce tun materiálu přivezeno lodí do Gdaňska, tam přeloženo na železniční vagony a odtud putoval do Varšavy. Nic proti tomu, GP již byla v minulosti několikrát z důvodů špatného stavu dráhy zrušena, třeba v roce 2008 v Gelsenkirchenu, nebo ve Stockholmu, velké potíže byly i v Cardiffu. Dráhu stavělo 12 zaměstnanců firmy Ole Olsena.

Startovací zařízení – průšvih, který se v podobném rozsahu stane snad jednou za 10 let. Ale….. Přivezla jej také firma Ole Olesena (!?). Může se stát, ale na všech stadionech v Polsku jsou pro tyto případy zařízení dvě, hned za sebou. Právě pro tyto případy poruchy. Tady bylo jen jedno. Proč pro bůh nezačali startovat gumou. Nakonec na světla a dlužno podotknou, že to jezdci s výjimkou Doyla zvládli.


Fotografie0947No a když ke všemu přispěl i rozhodčí Lawrence, bylo neštěstí dokonáno. Dvě naprosto hloupě přerušené jízdy pro letmý start, kdy konkrétní jezdec žádnou výhodu nezískal, opakování jízdy na pásku, když prvně startoval na světla atd. atd.

Na závěr snad něco pozitivního. Opravdu již návštěva stadionu Narodoweho je zážitek a ryk diváků, když se Polák dostával do čela se asi jinde nezažije. Dráha měřila pouhých 271,93 metrů, proto také možná Chris Harris na stupních vítězů. Divácký rekord na speedwayi byl překonán. Nejsem si ale jist, že jich za rok těch 53.500 přijde. A pískot diváků po ukončení závodu byl také hodně ohlušující.

foto: autor článku

Zanechte komentář: