Kam se vydá Grand Prix?

Autor článku:

grand-prix.gifPolský Tygodnik Żużlowy přinesl v uplynulých dnech a týdnech několik informací o tom, jakým směrem by se mohl vydat finálový seriál mistrovství světa – Speedway Grand Prix. Po úspěchu na Novém Zélandu má britský promotér BSI v merku několik dalších lokací, k tomu jej navíc čeká změna působiště v Polsku.

Už začátkem června bylo potvrzeno, že se kolotoč Grand Prix v roce 2013 vrátí do Stockholmu, kde se naposledy jelo v roce 2004 na Olympijském stadionu. Jenže tam se nejlepší plochodrážníci světa nevrátí, útočiště jim totiž poskytne zbrusu nová multifunkční Friends Arena, která bude slavnostně otevřena letos na podzim. Byla podepsána smlouva o pořádání pěti závodů Grand Prix v následujících letech.

Protože promotér BSI zatím nevydal oficiální kalendář na rok 2013, nemůžeme s jistotou říci, který, jestli vůbec některý, ze závodů ve Švédsku harmonogram opustí. Vzhledem k tomu, že stadion Ullevi v Göteborgu má podepsaný kontrakt i na následující sezónu, je reálnější, že o výhodu domácí dráhy přijdou jezdci Dackarny Mallila, na jejichž stadionu letos vrcholil Monster Speedway World Cup.

Jasné je, že o stejnou výhodu přijdou závodníci oblékající barvy Unie Leszno. Ta se v reakci na klesající zájem Poláků rozhodla neobnovit kontrakt o pořádání Velkých cen a letos prý pořádala závod i před očima skupiny českých fandů naposledy. Okamžitě s oznámením konce Grand Prix v Leszně se rozjely spekulace o nástupci stadionu Alfreda Smoczyka.

Médii probleskla zpráva o možnosti návratu do Wroclawi, kde by bylo možné využít nový stadion, na kterém se hrálo fotbalové Euro. O pozornost se přihlásil klub z Rzeszówa, jehož stadion prošel rekonstrukcí. Výhodou je poloha města na jihovýchodě země (Leszno, Toruň i Gorzów leží v západní polovině Polska), díky čemuž by potenciální Grand Prix v Rzeszówě mohla přilákat jinou sortu fandů třeba z Ukrajiny, Slovenska či Maďarska, kteří to v současnosti mají na závody Grand Prix daleko.

Nejpravděpodobněji se ovšem jeví pořádání Grand Prix na novém Národním stadionu ve Varšavě, jenž byl podobně jako stadion ve Wroclawi vybudován pro potřeby evropského fotbalového šampionátu. I vzhledem k tomu, že se Varšavě momentálně nejezdí žádné závody, bylo by pořádání Grand Prix v hlavním městě pro polský żużel velkou událostí. V současné době probíhají jednání na toto téma, ale jejich úspěch do velké míry záleží na postoji polského ministerstva sportu a také vedení hlavního města.

Neoficiální informace hovoří o možnosti, že by Grand Prix v Austrálii mohla v příštím roce doplnit Velkou cenu pořádanou na Novém Zélandu. Tam byl závod Grand Prix přijat velice kladně a BSI se bude snažit navázat na tamější úspěch. Závod v Austrálii by se navíc odjel za jedny cestování náklady, které stejně musely být vynaloženy k cestě na Nový Zéland.

O rok později by se finálový seriál mistrovství světa mohl vydat do Spojených států amerických, kde by prý kalifornský Carson mohl hostit jeden z dílů prestižního seriálu. Greg Hancock prý už delší čas podniká v tomto směru jisté kroky, neb by se rád na konec kariéry ještě svezl před domácím publikem.

Je zvláštní, že na rozdíl od jiných vrcholných motoristických podniků se příliš nemluví o pořádání Grand Prix v Rusku. Přitom největší země světa nemá špatné podmínky pro pořádání mistrovství světa na ploché dráze. Má v Emilu Sajfutdinovovi svého skvělého zástupce v seriálu, Grigorije Lagutu dalšího závodníka, který by se mezi elitou určitě neztratil a disponuje kvalitním finančním zázemím. Ruská liga je schopná přivábit ty největší hvězdy včetně Grega Hancocka nebo Jasona Crumpa. Jako sci-fi se jeví několik let stará myšlenka pořádat Grand Prix v moskevských Lužnikách, ale krásná aréna v Togliatti by byla ideálním místem.

V souvislosti s největšími plochodrážními podniky světa se mluvilo i o vznikajícím projektu britského národního plochodrážního stadionu, který by měl být ve spolupráci s firmou Tesco postaven v Manchesteru. Součástí projektu bylo několik dalších akcí, mezi které patřil prodej cihliček, které měly symbolizovat zapojení fanoušků a jejich příspěvek v hodnotě 49 liber na stavbu stadionu. Jedna z nich nese jméno Evžena Erbana, jak je k vidění zde. Stadion by měli využívat jezdci Belle Vue, ale objevují se informace, že výstavba se potýká s komplikacemi a nejde podle původního plánu. Projektu National Speedway Stadium se budeme v budoucnu na těchto stránkách věnovat obšírněji.

Je jisté, že se Grand Prix v příštím roce vrátí do Lotyšska. Na jediném oválu v zemi v Daugavpilsu už se čtyři závody Grand Prix jely, ten poslední v roce 2009. Lotyšští pořadatelé měli zájem spíše o finále Speedway World Cupu, ale místo toho dostali závod Grand Prix, kvalifikaci SWC a příslib, že mistrovství světa družstev bude v Lotyšsku vrcholit v roce 2014.

Lotyšům nebude svěřeno pořadatelství posledních dvou závodů SWC v příštím roce, protože tuto výsadu bude mít s největší pravděpodobností Česká republika. O závod projevily zájem kluby z Pardubic a Prahy, do této doby nebylo oznámeno žádné oficiální rozhodnutí, avšak podle některých informací přicházejících ze zahraničí jsou blíže pořádání této vrcholné akce Pražané.

2 comments

Zanechte komentář: