Osobní výběr ze zahraničního tisku

Dostala se mi do rukou příloha polských novin Przeglad sportowy tzv. „Skarb kibica“ neboli Informační poklad pro plochodrážního fanouška. Je tam celá řada informací o jednotlivých klubech včetně délky dráhy, rekordu, o všech závodnících včetně jejich loňského bodového průměru hodnocení expertů atd. Mě však zaujaly informace o finančních rozpočtech klubů pro rok 2017. Jsou velice zajímavé. A dávají tušit, které kluby budou v letošním roce bojovat nejvýše.

Všechny uváděné částky jsem pro přehlednost přepočítal na Kč.
Nejbohatším klubem je Gorzow s rozpočtem 68 mil. Kč, následuje Zielona Góra 65 mil., Toruň a Leszno s 62 mil. a Wroclav s 49 mil. Kč. Ještě finančně nejslabší klub v polské druhé lize Krakow má pak rozpočet 9 mil. Kč. Jsou to částky na naše poměry určitě úctyhodné. Z velké části to jsou pochopitelně prostředky od sponzorů. V Polsku jsou však výraznou finanční podporou i příjmy ze vstupného. Na nejlepší kluby chodí okolo 10 tis. lidí, což při průměrné ceně vstupenky 40 PLN a cca 10-ti ligových závodech představuje částku 26 mil. Kč.
S tím souvisí i výše výdělku jednotlivých jezdců. K dispozici jsem měl údaje cca 5 let staré, ale myslím, že se moc nezměnily. Pochopitelně každý jezdec má smlouvu a bodovné jiné. Ale pokusím se o určité zprůměrování. Takže nejlepší jezdci v polské lize inkasují za bod v průměru 25 tis. Kč (1 000 Euro). Tzn. že závodník s 15-ti body si přijde na dobrých 375 tis. Kč za závod. K tomu je potřeba přičíst i paušál za příjezd, který se pohybuje v rozmezí 25 – 100 tis. Kč. Špičkoví jezdci nejen z GP pak požadují ještě klubový sponzorský dar na celou sezónu kolem 2 mil. Kč. Ale i v průměrném druholigovém týmu jsou slušné peníze a za jeden bod se částka pohybuje kolem 7,5 tis Kč tedy za závod s 10 body kolem 80 tis. Kč. Na naše poměry dost nepředstavitelné. Vždyť také zahraniční jezdci, když se chystají do Polska říkají, že „jedou do bankomatu“.

Tento článek má 32 přečtení

Napsat komentář